söndag 21 mars 2010

Bio i 3D och lite om vampyrer igen....

Såg Tim Burtons film Alice i underlandet i går. Vilken fantasktisk berättelse och vilken fantastisk film! Jag är inte bekant med boken och grundberättelsen men det ska jag ändra på.

Filmen var som en riktig saga med en tydlig uppdelning mellan gott och ont och på det sättet en tygliga sagomarkörer med hjälpare, magiska föremål, äventyr och annat. Färgerna och fantasin med vilken miljön i Underlandet skildras är makalös (ännu ett superlativ jag vet...)och en skapelse av Tim Burton och det filmspråk han kan så väl. Jag fångas av karaktärerna, av berättelsen och av allt runtomkring. Färgerna. Talande blommor. Katter som gör sig osynliga.

Jag sitter där i biomörkret med 3D glasögon på och bara låter filmen bära mig i väg. Snöslask, stress och annat försvinner för ett tag. Så sätt på dig glasögonen och slå dig ner i biomörkret. Det här var bra! Vad vi kommer att skratta åt dessa 3D glasögon i framtiden!

Läsningen har bestått i att jag har läst ut Marked. Bra, men lite för pubertal i min smak, men med en härlig stämning, roliga oneliners och humor. Rekommenderar den till mina elever helt klart. Vet att den del har läst den också.

Sedan inledde jag Interview with the Vampire av Anne Rice. Det här är mörkt, spännande och vampyrerna är läskiga och hotfulla. Jag har mest läst på tunnelbana och buss och är väldigt tacksam att Mörby centrum är slutstation för tunnelbanan så att jag slapp åka en station för långt.... Betyget blir inte bättre för en bra tunnelbanebok.

lördag 20 mars 2010

Muntligt i klassrummet - studiedag i Uppsala

Var i Uppsala och lyssande på föreläsningar om muntligt i klassrummet. Dagen var anordnad av institutionen som har tagit fram occh vidareutvecklar de nationella proven i svenska. Det här är proffsiga, pålästa och kunniga personer. Vad intressant det måste vara att jobba med detta.

Lite om föreläsarna:

Kent Adelman: Lyssnandet - en outvecklad färdighet.
Han pratade om lysskunskaper och lyssnandet del av undervisningen och samtal. Det är så mycket av all kunskap som tas in via lyssnadet. Han menar att detta är underskattat och att det inte finns matriser och mallar för hur en elev utvecklar lysskunskaper. Det handlar om att kunna ge feedback och enligt Adelman bör vi lägga minst 51% av ansvaret på lyssnarna. Jag blev nyfiken på hans bok Konsten att lyssna.

Bo Renberg: Retorikens didaktik - om talundervisning och talrespons
Bo Renberg pratade om talarrespons och om retorikens grund och dess betydelse i talarresponsen. Detta är ett viktigt moment att få in i klassrummet. Sedan lärde jag mig mer om de retoriska begreppen Ethos, Logos och Pathos.

Anne Palmér - Att leda att klassrumssamtal - det kan väl alla lärare eller?Hur kan vi bli bättre på detta och skapa ett dialogiskt klassrum? Behöver alla yttra sig i ett bra klassrumssamtal? Hon har skrivit en avhandling och kommer med en bok som heter Muntligt i klassrummet.

Slutsatser: Det jag tar med mig är att jag tror jag ska börja undervisa OM samtal och inte bara via att eleverna samtalar. Samtal och presentationer har sina specifika genrer och typiska drag (jämför med texter) och det här behöver vi prata om med eleverna. Tydligt syfte och förväntningar på samtalets struktur behövs nog gås igenom innan så att det blir klart för eleverna vad de ska med samtalet till.

En annan idé är att eleverna behöver en matris för samtalsmönstret och det finns ju redan. Det här skulle jag vilja titta på med eleverna och utveckla deras förmåga att aktivt och på riktigt föra samtal. Det är språkutveckling.

måndag 15 mars 2010

Inspirationsdag moderatkvinnorna




Andrakammaren i Riksdagshuset, vilken vacker miljö. Entrén och den pampiga trappan mötte oss på morgonen. Sedan bjöds vi på föreläsningar och lite underhållning.

Först ut var Mark Levengood och han pratatade om att övervinna hinder och prova nya tankebanor. Underhållande och bra.

Sedan Cecilia af Jochnich. Hon grundade tidningen kvinnosyn och i dag driver hon företaget kvinnosyn och är föreläsare. Hon berättade fantastiskt underhållande om strategier för manligt och kvinnligt ledarskap. Det är stora skillnader och jag fick insikt i att jag i bland är manlig i mitt eget sätt att vilja ta beslut och dålig i bland på att ha tålamodet att förankra det, vilket egentligen är en förutsättning när kvinnor fattar beslut. Mycket intressant. "Hitta Porschen" var en annan rolig strategi. Lyssna noga när en grupp män inom samma yrke träffas och en tupptävling om vem som är herren på täppan börjar. Det kan vara subtilt som att enkelt bara flasha med en Rolexklocka, eller i förbifarten nämna den dyraste bilen. När tupparna väl gjort denna "hitta porschen-lek" har de så hittat en bra rangordning Nu är det är helt OK att tuppen fattar belsut som skall utföras och följas. Beslut tar såklart vi kvinnor med - men vi följer de bara om de är bra. Köpte haftet kvinnligt ledarskap av Cecilia af Jochnich

Sedan lyssnade jag på Hidayet Tercan. Hon pratade om entrepenörskap och om att kasta sig i nya projekt. Hon har en framgångsrik karriär med allt möjligt sedan hon kom till Sverige från turkiska Kurdistan. Hon har arbetat för Röda Korset och är styrelseledamot i stiftelsen Friends. Hon hade en svada utan likeoch var rolig att lyssna på. Hon kunde verkligen visa att det inte lönar sig att sätta upp hinder. Hon har ju spenderat alla år i Sverige med att överkomma dem. Hon påpekade att vi i Sverige har det lite för bra och att den riktiga gnistan saknas. Den som tänds av att det inte finns den där berömda "annan" eller "staten" som ska fixa dina problem. Jag giilar det hon säger och det ligger lite i det. Det behövs att mentalt maktskifte för att komma till denna insikt.

Vi blev underhållna av imitatören Göran Gabrielsson.. som bland annat imiterade Carl Bildt grymt bra.

En väldigt intressant dag och det är som jag alltid säger: Länge leve det livslånga lärandet!

söndag 14 mars 2010

Från Hungerspel till vampyrer

Läste ut Catching Fire av Suzanne Collins idag. Jag tycker även den andra boken i triologin om Hungerspelen är spännande och tempofylld, men också melankolisk och lite sorglig. Vi får veta mer om livet i distrikt 12 och fortsätter följa med Katniss på äventyr. Vi får veta mer om samhället bakom och vad en gnista eld kan ställa till med. I den här boken får vi ta en titt bakom fasaden och genomskåda det som händer - och det händer mycket i den här boken också. Öppet slut, så nu är det till att vänta på tredje delen i trilogin.

Mina åttor har fantastiskt nog läst och älskat Hungerspelen och det är roligt när en bok tas emot väl av eleverna, så pass att den diskuteras även utanför klassrummet. Det är att stimulera till vidare läsupplevelser. Hoppas jag!

Fortsätter med Marked och intrigerna på internatskolan för vampyrer, House of Night. Har boken i handväskan så jag får ta den dagar då jag har res- eller vänttid. Hemma väntar jag med spänning på att börja läsa Interview with the Vampire av Anne Rice. Detta är ju ett storverk i "vampyrgenren" så förväntningarna är ganska höga. Mer om detta.

fredag 12 mars 2010

What a Difference a Day Makes

Möten. De är värdefulla och energigivande.

I dag har jag haft ett möte med en lärare, som jag träffade i rollen som forskare. Hon ställde frågor till mig angående läsning och hur jag/vi arbetar med detta i undervisningen. Behöver jag nämna att detta ligger mig varmt om hjärtat? Hon intervjuade mig om:

- Vad vi läste med eleverna
- Hur utvalet gick till
- Hur texten bearbetades och med vilka metoder
- Vad eleverna läste när de valde själva.

Det var ett intressant samtal som för en gångs skull i vardagen stimulera till ett samtal om pedagogik och de didaktiska frågorna VAD? NÄR? HUR? VARFÖR? MED VILKA?

Vi enades om att med en tjänst på 100% finns det ingen direkt tid över till reflektion, fortbildning och än mindre forskning - det som kanske ryms är det som ledningen styr in så att det är obligatorisk och det är knappt med tid till det också. Är man som jag envis så visst finns det möjligheter att fortbilda sig, men set sker helt på din egen vilja och till stor del på egen tid.

Läste ett bra inlägg av Maria Stockhaus som på ett sätt går i samma banor. Ansvar är ett fint ord, håller med.

måndag 8 mars 2010

Building a better teacher

En jätteintressant artikel om lärares kunskap och metoder damp ner via Facebook.

Läs gärna hela artikeln, Building a better Teacher ur NYTimes.

Det handlar om hur, med enkla medel, vi kan bli sååå mycket bättre i klassrummet men också hur djup kunskap om ämnet du behöver för att försäkra dig om att eleverna verkligen lär sig något.

Testade två enkla saker i dag:

Jag bad eleverna medvetet lägga undan papper och penna när jag ville ge instruktion. Försökte dessutom hålla den kort.

Jag stod medvetet väldigt stilla när jag pratade och undvek min vana att ha en whiteboardpenna i handen medan jag pratar och ja.... jag klickar av och på locket eller svänger med den... måste vara irriterande egentligen.

OCH - klassen satt som små ljus och en mer harmonisk lektion får du leta efter. Jag kände mig duktig. Det var roligt. I morgon ska jag testa med andra grupper så får jag se vad som händer, det är inte självklart att det fungerar då....

Tänk att läsning ALLTID gör att du kan lära dig nya saker.

söndag 7 mars 2010

Boktexter och bokval år 9

Har läst och bedömt boktexter som mina år 9 har skrivit och det är en av mina favorituppgifter att rätta eftersom jag är intresserad av vad de läser. Här ger jag utrymme och struktur för att nå strävansmålet att skapa ett läsintresse hos eleverna.

Ungdomslitteratur
Harry Potter och hemligheternas kammare av J.K Rowlings
Inte en ängel av Tine Bryld
Sent i november av Tove Jansson
Som om ingenting av Katarina von Bredow
Den grymma leken av Celia Rees
Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög i väg
av Joyce Carol Oats
Eragon av Christopher Paolini
En plats de kallar lyckan av Mårten Sandén
De övergivna av Michael Grant

Vuxenlitteratur
Maskrosungen av Sandra Gustafsson
Mördare utan ansikte av Henning Mankell
Mannen som gick upp i rök av Sjöwall och Wahlöö
Släpp inte taget av Harland Coben
Den skrattande polisen av Sjöwall och Wahlöö

Intressant blandning som alltid. Det väcker min nyfikenhet att den här generationen har upptäckt klassikerna Sjöwall och Wahlöö. det är väl filmerna baserade på böckerna som väckt intresset, fast de inte har något annat än karaktärernas namn och att de är poliser genensamt med filmerna. Det har ingen av eleverna som läst böckerna reagerat på.

Har just startat bloggar mer riktade mot mitt yrke, Kika gärna in:
8Bbloggen
frökenlinda