Grammatik. Det är ständigt den balans med att lära ut genom att rabbla regler som testas med prov och att uppmuntra själv anavändningen av språket i skrivande. Jag som pedagog tror på en skön harmoni av dessa båda delar.
Provade för andra gången nu med ett projekt i engelska som kombinerar grammatik, diktläsning och diktskrivande. Vi har läst dikter på engelska och tittat på ord och har framförallt övat uttal och läsning. Samtidigt jobbade vi i boken med två grammatikdelar: frågeorden och användandet av Some/any.
De skrev egna dikter och då gav jag de i uppgift att skriva för att visa kunskaper i att ställa frågor och att använda some/any. En frågedikt och en dikt som skulle innhålla some/any, someone/anyone, something/anything. Kreativiteten flödade. Dessutom en fri dikt och en där de skulle presentera sig själva: This is me.
Resultatet? Eleverna har övat läsning, skrivande och grammatik i en bra mix. Gjorde en diagnos på frågeord och some/any och resultaten visade helt klart att det ena hade givit det andra. Märker dessutom att mina elever från förra året fortfarande kan some/any bra - de gjorde likadant.
Skön harmoni alltså
Hoppas framöver kunna publicera några dikter här, ska bara få OK av eleverna.
NEW DELHI: För mig har detta varit en vecka mycket i skuggan av utgången av
president- och kongressvalen i USA. Först med styrelsemöte med RAND i Santa
Mon...
4 dagar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar