torsdag 8 april 2010

Dan Brown fenomenet



Läser Den förlorade symbolen av Dan Brown. Vi träffar såklart Robert Langdon, denna gång bland frimurare och andra inflytelserika personer i Washington D.C. I maktens korridoren milt uttryckt. Det är hittills spännande, intressant och väldigt tryggt och förutsägbart. Cliffhanger varje kapitel, Robert Langdons vän försvunnen, en läskig tatuerad skurk och en vacker dam i knipa. Ett klassiskt recept som alltid verkar fungera.

Jag gillar detta, mycket för att jag är på humör att bara svepas med, kunna stänga boken efter ett kaptiel och se fram emot att öppna den igen. Jag inbillar mig att det går att lära sig något också, här är ett exempel:

"Vad är de tre kraven för att en lära ska betraktas som en religion?
"Försäkran, tro och omvändelse" uppgav en kvinna.
"Rätt" sa Langdon "Religioner försäkrar att man kan bli frälst, religioner tror på en bestämd teologi och religioner omvänder icketroende."(
s. 45)

Detta är allmänbildade, säkert för många självklar fakta, som jag tyckte var intressant och vill försöka komma i håg. Boken är faktiskt fylld av dessa små guldkorn. Den historik om grundandet av USA och byggnaden Capitolium är fascinerande. De här ingredienserna tillsammans: klassiska cliffhangers tillsammans med lite kulturpopulär historia blir fenomenet Dan Brown. Vem vill inte redan efter 100 sidor åka till Washington och gå en guidad tur i Capitolium? Jag vill det i alla fall.

Det finns flera författare som kombierar detta med spänning och historia, tex Shakespeares hemlighet av Jennifer Lee Carrell och Historikern av Elisabeth Kostova. Två läsvärda böcker som också kombinerar en spännande handling med fakta och kulturhistoria; här William Shakespeare och Draculalegenden.

Inga kommentarer: