fredag 25 december 2009

Detta är fascinerande - Stephen King

Har fortsatt läsa The Stand av Stephen King och har helt klart sett dimensioner jag missade förra läsningen. Boken handlar ju inte bara om det ytliga - en hemsk epidemi som utplånar en stor del av befolkningen. Det blir ju att sätt att reflektera över samhället och människan som en djupt social varelse och vad detta kan ställa till med. Nu står ju de överlevande i en situation där de kan göra en massa val för att skapa sig det samhälle som de vill ha. Så långt har jag inte kommit än, men det är spännande.

Jag ska ta med ett citat som jag tyckte om och som kan ses som ett exempel på de reflektioner jag uppskattar i boken (och inte trodde Stephen King hade...)

"Shall I tell you what sociology teaches us about the human race? I´ll give it to you in a nutshell. Show me a man or woman alone and I´ll shhow you a saint. Give me two and they´ll fall in love. Give me three and they´ll invent the charming thing we call society. give me four and they´ll build a pyramid. Give me five and the´ll make one an outcast. Give me six and they´ll reinvent prejudice. Give me seven and in seven years they´ll reinvent warfare."

Jag gillar detta och det väcker en hel del tankar om vad grupptllhörigeten betyder för oss människor. Längtar till soffhörnet för att fortsätta.

Inga kommentarer: