torsdag 31 december 2009

Oktober del 2





I går var jag en riktigt hemmanjutare. Min soffa. En kopp te och drygt 200 sidor Oktober av Cannie Möller.

Jag tycker om den här boken. Det är starka känslor och helt OK mejslade karaktärer. Det är väl Johan och Lassie som utvecklas under bokens gång. Det lite intressanta stickspåret med Johan och Adam kunde ha följts upp bättre. Nu vet vi inte som läsare om det var kärlek de emellan eller inte. Boken har en del vändningar, nästan humörsvängningar, och ett segt parti i mitten tycker jag. Lassie blir i bland lite tjatig och visst, det hör till att växa upp. Men den ständigt bristande impulskontrollen och att inte kunna tänka framåt blir för mig som vuxen läsare påfrestande. Då känns Johan mer eftertänksam och kanske mogen också.

Efter läsningen så undrar jag vad gruppvåldtäkten i början egentligen var katalysator för? Vi fick tillbakablickar och får veta mycket om vad som ledde fram till den kvällen och det som hände. Men inte så mycket om efteråt. Kanske var det ett sätt att chocka läsaren och att få i gång en historia?

Jag kommer att rekommendera den här boken till ungdomar som är lite äldre och ganska läsvana pga av tidsperspektivet i berättandet.

Inga kommentarer: