torsdag 25 december 2008

Julefrid

"Rödaktigt lyktsken glänser
på frusen trottoar.
Långt bortom tidens gränser
ett ögonblick jag var
Jag hörde bortom tunga
grå fält och vattendrag
en herdeskara sjunga
Ett barn är fött i dag"
Ur dikten: Ett barn är fött i dag! av Hjalmar Gullberg

Juldagen. Friden har verkligen sänkt sig denna dag. Hoppas fler än jag har tid för att skapa ett andningshål som detta under helgerna.

Har läst ut Till stoff och aska av John Harvey. Efter en aningen trevande, men lovande, början så tog det fart när alla bitarna började få sin förklaring och det blev såklart en jakt på bevis och korrumperade poliser. Gillade greppet att låta läsaren följa en polis i början och sedan göra denna polis till ett offer. Jag kan inte minnas att jag läst en deckare som gjort det förut. Jag tolkade denna karaktär som den polis jag skulle få följa. Återigen kan jag känna igen stämningen och sättet att skildra samhället från Lynda la Plantes böcker om Jane Tennisson. De böckerna är ju kommersialiserade i tv-serieform och i dag mer ett varumärke än deckare. Det var i alla fall ett tag sedan jag läste en deckare jag tyckte höll OK nivå.

I dag har jag sträckläst de sista 300 sidorna i Tusen strålande solar och den växte och växte alltefter jag läste. Konstigt nog var den här boken också svår att komma in i. Vis av erfarenhet vet jag att det oftast är de böckerna som till slut lönar sig att läsa. Historien vävdes samman och de båda kvinnorna Mariam och Laila kommer jag aldrig att glömma. Deras öde som kvinnor är fascinerande och djupt tragiskt. Bevisar hur okuvliga och starka kvinnor är hur förtryckta och hunsade de än är av männen i som omgivning. Den här berättelsen kommer jag inte att glömma. jag ska nu genast se till att bla min mor läser den, hon väntar otåligt.

Skulle vara logiskt att jämföra Flyga Drake och Tusen strålande solar, men det är svårt. De har sina egna unika kvaliteter tycker jag.
Kommentera gärna på bloggen : Vilken tyckte du bäst om och varför?

Fick boken Duktighetsfällan - en överlevnadshandbok för prestationsprinsessor i julklapp. Intressant och, ja, kan till viss del instämma i att det kan vara träffande. Ska bli intressant att läsa den och se vilka lärdomar jag kan få. Gillar den här typen av böcker, för jag tror att de håller hjärnan i gång och manar till självreflektion. Återkommer när jag läst lite i den.

Tack - jag vet att den är köpt med omtanke och kärlek.

Dags att återvända till pepparkakorna och nästa läsprojekt. I kväll ska jag titta på Stjärnorna på slottet och Kommissarie Lewis.

Inga kommentarer: