söndag 14 december 2008

Luciahelg

Söndag. Första söndagen på ett tag där ett antal timmar kan sägas vara mina, bara mina. Riktigt skönt.

Jag har haft en vecka med en mängd individuella samtal med elever om betyg och utveckling. Det är i dessa samtal som det prövas hur tydliga kriterierna är och hur jag under terminen har återkopplat dessa i arbetet. Jag är ganska nöjd och det känns som att det är eleverna överlag också. Det betyder inte att jakten efter de perfekta kriterierna inte fortsätter.

Har läst ut En ny jord av Eckhart Tolle och den verkligen bara växer och växer. Jag reflekterade över det i veckan när jag vid ett flertal tillfällen bara totalt upptäckte att jag fylldes av glädjen att vara helt medveten och närvarande. Vilken inre lycka och styrka detta fyllde mig med. Livsfilosofi på en begriplig nivå och i detta ligger storheten. Min egen filosofi är att alltid glädja sig åt de små sakerna i vardagen för annars blir det få tillfällen att vara glad. Glöm aldrig att vardagen faktiskt ÄR livet och att nuet ÄR det enda vi med säkerhet har att njuta av! Jag skall fortfarande lyssna på podcasts från Oprahs hemsida med intervjuer med Eckhart Tolle.

L L L L fängslande, begriplig och ändå så full av tänkvärda ideér - kan bidra till en bättre tillvaro!

Har läst en av deckarna jag fick av nämnden I denna ljuva sommartid av Mari Jungstedt. Den utspelar sig på ett sommarvarmt och idylliskt Gotland. Det som fascinerar mig med deckargenren är att motivet alltid återkommer till det rent mänskliga och de sår och trauman männsikor bär på. Varje deckarförfattare har olika sätt att blottlägga dessa. Innan läsaren kommer dit så kantas vägen av mer abstrakta motiv som maffia och ekonomisk brottslighet, men det blir mest bihandling eller villospår. Mordet kan alltid härledas till en rent mellanmänsklig konflikt som är på individuell nivå. Skeletten i garderoben kommer alltid tillbaka som dålig, i deckare, livsfarlig karma. Läsmässigt en enkel och lättsmält intrig som fångar för stunden, det rent språkliga är inget märkvärdigt. Ändå fångar den här genren mitt omedelbara intresse, tror att den passar mig för att jag vill läsa böcker jag blir "färdig" med. Antalet böcker är aldrig sinande, men det är ju min tid...

L L L fänglar läsaren, bra och lätthanterligt för t.ex tunnelbaneförströelse.

Har nu lyckan att få starta en del nya läsupplevelser och jag skall som alltid läsa flera böcker på en gång och en av de jag längtar efter nu är Tusen strålande solar av Khaled Hosseini. Lär återkomma till detta.

Läste lite i Reglerna av Sara Mannheimer och den är häftig och så speciell i sitt berättarperspektiv att det är likt ett tankeflöde som pendlar mellan igenkännande och obegriplighet, spännande.

"Att inte välkomna det oväntade, det främmande är fel, men på samma gång kan det omintetgöra just det jag för stunden föresatt mig, det som är rätt.
Livets fullblodsaktiga oberäknelighet stör mig, och det är fel"

Det här citatet är något som talar till mig för det är såhär jag ofta känner inför allt det oförväntade som händer hela tiden, bla i mitt yrke. Detta rimmar inte alltid väl med högt ställda krav och den strukturerade tillvaro som jag eftersträvar och har gemensamt med de flesta "duktiga" flickor. Det är inte alltid lika lätt att uppnå perfektion spontant, ändå är det någonstans där magin infinner sig, i nuet. Det är en balansgång.

1 kommentar:

Anonym sa...

Skulle bara se om det fungerade.