tisdag 30 december 2008

Tankar från soffhörnet

Tisdag, den näst sista dagen på 2008. I dag har jag vaknat, med detta menar jag att mentalt uppvaknande, den magiska veckan har gått. Exakt så lång tid tar det för mig att komma ner i varv. Jag har också en misstanke om att de där D-vitaminerna jag köpte i går hade sin verkan. Jo, tro kan försätta berg!

Såg en riktigt bra film i går: Body of Lies med bla Leonardo Di Caprio och Russel Crowe. Action i mellanöstern och i terrorismens tidevarv - att smälta med en nypa salt. Leonardo Di Caprio är en riktigt bra skådespelare, det slog mig första gången jag såg the Departed. Skådespeleri ligger i det som inte sägs, i ögonkast, gester mm.

Har lyssnat på Jonas Gardells vinterprogram och de bitar jag mer koncentrerat lyssnade på gillade jag. Pratradio a la p1 uppskattar jag mer och mer. Förutom detta så lyssnade jag på Henning Mankell, hans vinterprogram var så sentimentalt och vackert, eller så förleds jag av hans sävliga och rofyllda stämma. Vilken kreativitet och skaparkraft som måste driva båda dessa konstnärer, jag imponeras hela tiden! Håll utkik efter De halvt döda som börjar sändas den 1/1 - Gardell ligger bakom, trailern körs regelbundet på SVT.

Har återvänt till den fantastiska historien Guldkompassen, skriven av Philip Pullman. Vi ska läsa och arbeta med den i år 7, ska bli fantastiskt spännande. Om någon som är lärare och har arbetat med denna bok läser denna blogg - gör din röst hörd! Jag tror vi kommer att behöva stötta eleverna i läsningen bla har jag planer på att utnyttja filmen, göra person- och platsförteckningar som gör att det blir lättare att hänga med. Du lär få läsa resultatet här på bloggen.

Prestationsprinsessa - jag? Jo lite ligger det nog i det! Har läst halva boken Duktighetsfällan och den innehåller aha-upplevelser och bekräftelse på sånt jag redan vet. I bland ler jag igenkännande och i bland undrar jag hur blind en människa kan bli. Särskilt berörs jag av att läsa om alla de unga tjejer som mår så dåligt. vi måste börja hjälpa dessa tjejer och här måste föräldrar se sina barn och prata med sina barn. Föräldrar - ni behöver inte resa varje lov, ha en aktivitet inbokad varje kväll, eller varje helg. Glöm inte att prata, fika, ta en promenad - ha lite trist! Jag tror inte att det är skolan som ligger bakom denna stress, det är i stället all denna hysteriska förpackning av fritiden som är boven i dramat. Utbildning och arbete ställer krav på oss med rätta - det är därför vi måste få koppla av när vi har ledigt. Tråkigt? Kalla mig tråkig då! Att ta tankeutrymme föder kreativitet och tankeutrymme kräver - just det- att vi har lite tid över att tänka....

Annars tycker jag att om du behöver en bok som verkligen kan revolutionera hur du tänker och fungerar varje dag och i praktiken så ska du läsa Awaken the Giant within av Anthony Robbins, den är översatt till Väck jätten inom dig. Låt dig inte luras av den töntiga titeln - det här är dynamit!

Ta dig tid att summera ditt år och att reflektera över det postitiva. Ge inga nyårslöften som inte går att hålla. Sätt i stället upp mål och bestäm dig sedan för att du nå dem. Bit för bit, dag för dag och lite i taget.

Inga kommentarer: