söndag 28 december 2008

Stollarna på slottet

Julens helgdagar är över och nu känns allt lite blekt och glåmigt, snart ska våren ta över - i alla fall inomhus.

Julhelgen är TV-späckad och jag har med stort nöje och en hel del fascination följt Stjärnorna på slottet. Det är reality-tv och det är roligt att komma dessa kända personligheter lite mer inpå livet - eller det är vad vi i alla fall inbillar oss. Hittills har Christina Schollin och Janne Karlsson haft sina dagar. Det roligaste är samtalen vid matbordet när alla är lite salongsberusade och ställer frågor. Visste absolut inte att Janne "Loffe" varit så hårt åtgången i pressen, hmmm, tänk vad jag får lära mig varje dag. Det var länge sedan jag njöt av att hinna se på TV så det har förgyllt julen lite.
Glöm inte att titta in på Jonas Gardells dagbok på http://www.jonasgardell.se/
Erkänner att jag hittade den bara häromdagen - need I say more????
Mer TV: Lewis förtjänar att uppmärksammas också. Varför är jag såååå totalt såld på England och Oxford och den helt unika och underbara miljön? Sen tycker jag att själva avsnitten och brotten har varit bra och lagom spännande. Detta är TV när jag gillar den som bäst. Tror jag kan svära på att BBC ligger bakom.
Har läst ut Reglerna av Sara Mannheimer och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka faktiskt. Det är en egensinnig och konstig roman som är lätt och svår att läsa på en gång. Jag blev aldrig förtjust i huvudpersonen och i det hon gjorde och tänkte. Det var nog språket som vann över mig till att vara positiv tror jag. Lite glad att ha läst en lite krångligare bok, det ger inspiration.

På tal om språk så öppnade jag Edelkrantz förbindelser av Malte Persson (ytterligare en augustnominerad roman) i går och jag blev så förälskad i språket att jag läste högt och fick min omgivning att sucka och tänka att "Åh, inte nu igen...". Det är en blandning av poesi och en lek med ett äldre mer franskinfluerat 1700-tals språk, fantastiskt. Den kommer att ta tid men det kommer att vara värt det!

"Av fadern som, som en gång i tiden var informator i Paris åt grevarna de la Gardie, hade han fått lära sig respekt och god ton. Men här råder inte någon vidare god ton! Hur skall man då göra för att smälta in?"

Har läst i årets julklapp från skolan också, väldigt bra och intressant. Dan Olweus är MR mobbning (i positiv bemärkelse alltså) och har rönt stora framgångar i Norge och Sverige med sina teorier om mekanismerna bakom mobbning. Han är en av de få forskare som empiriskt kunna bevisa att hans åtgärder fasktiskt minskar mobbning. Alla skolor i Sollentuna Kommun satsar/har satsat på att investera tid och energi på att genomföra hans ideér och de åtgärder han föreslår. Min skola startar upp efter jul nu.
Jag funderar på att läsa mer av Stephanie Meyers vampyrtriologi och det har jag gemensamt med hela världen just nu. Bio blir det också: Body of Lies och Australia är närliggande projekt.

Inga kommentarer: