torsdag 5 mars 2009

En sömntutas vardag

Torsdag. Har varit trött den här veckan, somnat INNAN jag hunnit läsa vilket är en källa till irritation. Jag har inte alls kommit in i The Graveyard Book av Neil Gaiman som jag hoppades att jag skulle. Dessutom hittade jag böcker i Mediateket när jag var på jakt efter Bläckhjärta av Cornelia funke (som inte fanns), så lånade jag hem Parasit av Scott Westerfield (japp MER vampyrer) och Coraline av Neil Gaiman.

I övrigt har jag läst Newsweek den här veckan och President Obama upphör inte att fascinera både mig och journalisterna, han spelar absolut ett högt spel, men alla vill att han ska vinna.

För en tid sedan fastnade en fras i mitt huvud: Se till att korta ner avståndet mellan tanke och handling. Jag började snabbt inse att detta måste vara det enklaste och smartaste jag kan göra. Inte skjuta uppgifter framför mig som jag kan lösa med t.ex kommunikation här och nu. Detta hör i hop med det Eckhart Tolle i En ny jord pratar om: att storheten ligger i att agera och vara i nuet. Spännande att detta enkla kan handla om storhet. Jag arbetar på att bli bättre på att kommunicera och finner att saker får sin lösning genom att delger jag mina tankar eller aktivt agerar - ofta finns en lösning framför ögonen direkt. Det är en utmaning, men jag ser resultaten och märker att jag tänker annorlunda.

Lärare - är vi självplågare? Läste en jättekul blogg om detta. http://svensklararen.blogspot.com/
Därför att du på en dag kan få uppleva:
En kille med adhd fullt fokuserad på de nationella proven = MVG
En svag läsare i år 7 strålar efter lektionen och har läst mer än alla andra.
Två elever kommer utan böcker.
En elev ler och säger "nu är boken mer och mer spännande!"
Gå runt på en tyst lektion och läsa elevernas loggböcker.
En stressad kollega som letar efter barn som saknas efter rasten.
En kollega som är och jobbar på sin lediga dag för att hinna med.
Ställa i ordning klassrummet efter en slarvig kollega.
Ett gäng tjejer i år 7 som på rasten sitter och myser och pratar och frågar hur jag mår i dag.
Att inloggningen på datorn tar mindre än 5 minuter.
Ha kontakter med hem/Soc om skolvägrande elev.
Prata om totalt 15 muntliga betyg med en kollega.
Planera för att boka vikare i två dagar.

Tja, tråkigt, det har jag aldrig! Ni som är lärare själva vet att detta är en lugn dag.

Ska till att läsa lite om den nya utredningen regeringen presenterar om "hållbar lärarutbilding" och går entusiastiskt in och laddar med PDF-fil, tittar snabbt: 490 sidor!!!! Nåväl, min nämnd är remissinstans så viss inläsning är en nödvändighet. I helgen....

I går startade jag vad som kan bli en grund för ett kommunalt nätverk för svensklärare i de äldre åldrarna. Syftet är att öka kontaktytorna och att vi som arbetar med samma saker lär känna varandra och kan delge varandra om det vi gör. I förlängningen kan vi ha mycket nytta av varandra och mycket roligt också. Två stycken kom första gången - men ger jag upp? Aldrig! Min kollega som har ett liknande nätverk i matematik berättade att första träffen var de fem och då kom kollegorna från var skola, vilket mina inte gjorde. Jag är bestämd med att vecka 16 tas det nya tag och jag har fått massor av ideér på hur jag kan sprida detta vidare. Det blev en väldigt trevlig stund med de som kom och jag älskar ju att sitta och prata.

Det dåliga samvetet över att jag vet att jag inte har börjat rätta engelskproven än kanske jag väljer att ignorera just i kväll.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kära du, puh! från en pensionär. Höll vi det tempot?? Var rädd om dig. Ville bara tala om att jag nu läst ut Mister Pip. Åter igen en annorlunda bok. Tänk vad litteraturen påverkar. Hoppas Matilda får lugn i sin själ nu när hon gjort upp med Dickens och mister Pip.
mams

Fröken Linda sa...

Ja, visst var det en annorlunda bok. Vad bra formulerat om "lugn i själen". Jag tror att hon fick det. Lycka till med Boktjuven, hoppas du tycker om den!

Anonym sa...

"Bläckhjärta" står på avdelning Hcf/Hcg (hästskoformen) o jag tror att den finns i 2 ex. HAR funnits, i alla fall!