onsdag 11 mars 2009

Yrkestillhörighet och lite Bläckhjärta

Onsdag. Möten och möten. Sådana är mina onsdagar, därför var det bra med lite träning innan jag bloggar nu.

"Många böcker måste smakas på
Många slukar man,
men bara några tuggar man och smälter helt och hållet"


Har läst ca 20 sidor i Bläckhjärta av Cornelia Funke, numera även på film. Meggie heter huvudpersonen och hon och hennes pappa älskar böcker. Pappa, Mo, är bokbindare. Mystiska saker händer och Sotfinger dyker upp och varnar för att Capricorn är ute efter en viss bok. De ger sig i väg till en släkting och motvilligt tvingas Mo och Meggie att ta Sotfinger med sig.Mystiken kommer att tätna.



Har fortsatt mina reflektioner kring lärarutbildingen. Det kommer en konservativ våg nu med en tillbakagång till ett mer statiskt system med låg, mellan- och högstadietänk. Utbildningen är i alla fall riktad på det sättet. Jag stödjer detta och nu måste skolorna hänga med. Vad som är lika viktig´t och mindre konkret diskuterat är att yrket få status och blir lönsamt och respekterat. Lärarkåren behöver lyfta sig själva också, höras och synas mer i debatten. Nu är det mest alla andra utanför läraryrket som uttalar sig och det tror jag är farligt. Det är vi som vet vad vi gör, inte politiker och journalister. Vi behöver professionlisera vårt språkbruk och vi måste våga, få och kunna bedöma elevernas kunskaper. Undervisning och pedagogik behöver en agenda. På min skola är det bedrövligt med pedagogiska diskussioner. Eller inte bedrövligt, för de bedrivs inte.

Läs gärna skolverkets veckobrev http://www.skolverket.se/ med information om år 3 nationella prov i svenska, det är första gången detta görs nu i år. Reflekterade över att själva provsituationen skulle lindas in, helst inte nämnas för mycket. Eleverna i den åldern är känsliga och humörstyrda och kan underprestera på ett prov om det har hänt något på rasten. Ja, de är barn, men infantilisera inte med tjock bomull, de dör inte av att utsättas för en högst normal provsituation. i andra länder är barnen fem första gången de har prov och läxor. Vi kan nog lugnt säga att vi har hittat en medelväg vid nio,va? Proven skall vara ett bedömningsunderlag för att ge rätt stödåtgärder till de som behöver och jag tror att den stora vinsten är den sambedöming dessa prov kräver vilket öppnar för en tydlighet och en dialog. Men lite besviken blev jag över att det skulle ursäktas från skolverkets sida, eller så uppfattade jag det.

Inga kommentarer: