söndag 1 mars 2009

Vampyrbröllop och attentat

Söndag. Livsandarna känner ett litet hopp efter att ha fått starta dagen med promenad till Friskis - i dagsljus och sol. Vad är det med den här tiden på året, varför ska tillvaron gå på sparlåga?

Har suttit med en ny bunt omdömen inför kommande utvecklingssamtal, år 9 denna gång. Det är alltid så intressant att skriva och vara tydlig och ändå personlig, ett roligt skapande arbete och det är viktigt att behöva fokusera mer koncentrerat på varje elev. Håll tummarna för min projektansökan, den ska i väg i morgon eller tisdag och redan mot slutet av mars vet jag om det är beviljat. Mer om detta.



Var på bio och såg Valkyria med Tom Cruise i huvudrollen. En tät, spännande film med en ganska nedtonad Tom Cruise. Det handlar om ett av de mer berömda attentaten mot Adolf Hitler i 2:a världskrigets skugga. Vilka rikser dessa män tog, kalkylerade risker med sina egna och andras liv. Det är mod. Historien har ju visat oss att detta attentat misslyckades, ändå satt jag som på nålar och tänkte: det kanske lyckas! Det dök upp en hel del andra bra skådespelare, som faktiskt mest i övrigt figurerat i komiska roller, vilket var lite roligt. De var knappt igenkännbara. Eddie Izzard var en och utan att kunna namnet även den sjungade "skitstöveln" i Love Actually (som såklart hade ett hjärta han också). Bra och spännande, viktigt att den här delen av Hitlers Tyskland också portätteras. Världen är ju sällan svart eller vit som ni vet. 15 attentatsförsök mot Hitler, inget av de lyckades.

Så fick Bella sin Edward, eller? Har läst ut Ljudet av ditt hjärta av Stephanie Meyers. Nu planerades det bröllop med efterföljande vampyrbett. Bella ska ju bli vampyr är det tänkt. Under bokens gång överraskades jag av den vackra, heroiska roll varulven Jakob fick. Faktiskt växte han i mina ögon och detta såklart parallellt med Bellas upptäckt att hon älskar både honom och sin Edward. En del absurda diskussioner, men ändå under detta finns ju tankar som rör moral och val i livet och en hel del skuldkänslor och smärta. Bella varierar mellan en stark tjej med egen vilja till lite av ett våp i mina ögon, men det är väl så tillvaron skiftar för alla. Svårt att inte bli berörd. Sista boken finns kvar och den lär jag se till att läsa.

Veckan är slut och näst på läslistan har jag valt The Graveyard Book av Neil Gaiman, men först intressanta artiklar i söndagstidningarna.

Inga kommentarer: