fredag 27 februari 2009

Konst är också läsning

Fredag. Är trots en hel del jobb nöjd med min vecka. Jag vet att det sliter på mig, men jag gör det bara för min egen skull. Skulle gissa att mina kollegor till viss del betraktar mig som galen. Kanske har de rätt. Jag vet bara att det kostar att ha höga ambitioner. Klassrummet måste skötas om och språkverkstaden pysslar inte heller om sig själv, det är ett jobb som ska göras.


Har läst ut Nattvakt av Kit Whitfield, min tuunelbanebok. Jag gillade den och den var annorlunda och en ganska mörk skildring av utanförskap och diskriminering. 0,4% av befolkningen förvandlas inte till måndårar och anses ha en genetisk defekt. De låses in och utbildas på barnhem för att under månnätter hålla reda på måndårarna som enligt lag skall hålla sig inomhus för att inte skada andra och sig själva. Självklart finns det trots detta måndårar ute trots detta och med livet som insats ska de fångas in. Detta jobbar Lola, en 28 år gammal sk barbacka, med och vi får fälja ett av hennes fall mm, och samtidigt är det en mörk histori aom att inte tillåtas passa in i samhället.
L L L L - spännande, dyster och annorlunda om utanförskap.

Var på Liljevalchs vårsalong i går och jag uppskattade det. tror att iaktta konst kan vara en typ av läsning. Det var en salig blandning av olika stilar, material och också en del installationer och videokonst. Be mig inte tolka det jag såg jag vet bara att det kändes värdefullt och liak berikande som läsning kan vara. Fastnade för en del av fotografierna och tavlor i olika tekniker, En installatin var en video av ett rum med möss som sprang omkring och i pratbubblor handlade detta om Hamlet. Tänk att Shakespeare kan dyka upp i precis vilket sammanhang som helst.


Detta rum fascinerade mig, när jag tittar närmare så saknas alla proportioner och det gör at något stör och ändå är det en vacker tavla.








Den lille pojken leker med tennsoldater. På marken ligger en man och runt honom iakttar ett antal vuxna mannen som ligger, förmodligen död.







Den här tjejen ser så cool ut och så ondskefull ut på en gång. Roligt att leka med en oskyldig Beskowliknande teckning och ge den en touch av ilska och attityd.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller med dig om att "konst är också läsning". Vi bedömer våra bilder utifrån oss själva med hjälp av författaren och konstnären. Härlig sysselsättning är det. Nästa utställning blir Carl Larsson på Waldemarsudde, helt klart. För mig blir det en "läsning" i underbara färger och motiv.
Kram från mams