lördag 20 februari 2010

Läsrapport



Läser No och jag av Delphine de Vigan till min bokcirkel och jag har hunnit ca 75 sidor. Jag tycker om det. Boken handlar om Lou Bertignac. Hon är 13 år och överintelligent. Hemma har hon en inbunden och deprimerad mamma som inte känslomässigt räcker till för henne. Lou ska hålla föredrag i skolan och väljer ämnet hemlösa unga kvinnor. Lou kommer i kontakt med No, en tjej som lever på gatan. Lou får en hel del att reflektera över vid dessa möten då hon intervjuar No och kommer i kontakt med för henne en främmande värld. Hon håller sitt föredrag och får såklart bra betyg. Hon söker efter No på stationen och andra ställen men hittar henne inte. Det är så långt jag har läst nu.

Jag tycker om att följa Lous brådmogna hjärna och intellekt som ibland inte har hunnit i kapp hennes övriga sociala och kognitiva nivå. Det är fångande, sorgligt och samtidigt lättläst. Jag ser fram emot att läsa vidare, för jag vet inte riktigt var den här historien ska ta mig.

Sedan kunde jag inte låta bli utan har beställt lite pocketböcker på Adlibris.
Fortsättningen på Hungerspelen bla Catching Fire (fatta eld) och sedan Anne Rice klassiska vampyrkrönika. Tänkte jag skulle läsa de böcker som faktiskt är klassiker i genren.

En rolig incident aporopå bloggen: en av mina elever hade via bloggen noterat att jag läst och skrivit om The Host och kom och berättade att det hade hon också. mycket roligt!

Nu väntar en del läsning av faktainriktat slag. Rapport om det i morgon.

Inga kommentarer: