fredag 12 februari 2010

Skolfront

Såg på programmet skolfront i går och det är ganska svårt att inte bli antingen arg eller bara resignerad. Du kan fortfarande se detta på på skolfronts hemsida.

Först ämnet var en skola som hade anställt en lärare som tidigare varit dömt för sexuellt utnyttjande av barn. Skolfront ringde upp rektorn och nu kommer ironin. Rektorn visste mycket väl detta (tjena, stod det i belastningsregistret kanske?), men då mannen hade en administsrativ tjänst så hade han gjort valet att anställa mannen i alla fall. Ska vi skratta eller gråta?

Det andra inslaget handlade om ämnet SVEN - ett kärt barn med många namn för de elever som valt bort moderna språk och har förstärkt svenska/svas/engelska i stället. Ett sorgebarn utan betyg, kriterier eller kursplan. Intressant är att det i inslaget pratas om att elever VÄLJER detta. Hur kan skolledare, språklärare tillåta detta? Tillsammans kan vi i praktiken faktiskt sträva efter att göra rätt även om skolverket varit lita vaga i den här frågan.

Jag och kollegorna har på min skola kämpat för att detta ska vara ett beslut med mentor, språklärare, elev och hem. Detta alternativ får konsekvenser med ett betyg mindre och det här behöver skolledningen ta på största allvar. Jag vet inte hur många förfrågningar jag har fått av föräldrar om detta och sagt nej. Just det - skolan kan behöva lära sig ta ansvar och säga nej i bland. Jag kan försvara dessa grupper om följande ansvar tas av skolledningen:

Rätt elever: Nyanlända, svaga Svas-elever, elever som inte nått målen i år 5 i svenska/svas/engelska och ev. elever med andra särskilda behov, som kan rättfärdiga den utökade tiden.

Rätt personal: det är jätteviktigt att denna grupp undervisas av en lärare behövrig i svenska/svas/engelska - drömläget är att som språklärare träffa samma elever här som är i behov av extrastöd i helklass.

Stå upp för de moderna språken: Hjälp lärarna i moderna språk med förutsättningar till bra grupper och höj ämnets status. Här kan skolledningen göra massor i t.ex slutet av år 5 och början av år 6, både för att sprida intresset så att grupperna blir jämnare mellan språken och i att ge stöd till lärarna.

Jag undervisar i en sådan grupp och den fungerar övervägande väl just för att vara en sådan grupp då en hel del av dessa två kriterier är uppfyllda.

Resurserna ska gå till de som verkligen behöver dem Det är en ynnest att få lära sig ett nytt språk, det är något du faktiskt går miste om när du gör detta val.

Inga kommentarer: