söndag 7 februari 2010

Läst och fräscht

Läser Svensklärarföreningens årsskrift 2009. I år har den titeln Perspektiv på läsning och det passar ju mig såklart. Det är korta artiklar, snarare än långa texter. Lars Melin, docent i språk vid Stockholms universitet skriver om sakprosaläsning kontra skönlitterär läsning. Han menar att det är sakprosaläsningen och att effektivt ha en lässtrategi som gör att du som läsare kan hitta, eller skapa, helheter och samband i det du läser. Sätta in det i en redan bekant kontext. Kunna sammanfatta huvudbudskapet i en mening. Intressant då detta ligger bakom Sveriges försämrade resultat i internationella läsundersökningar som t.ex PISA.

Det fick mig att fundera på all den sakprosatext våra elever läser i SO och NO som jag som svensklärare inte är med och behandlar. Jag tänker på det också för att vi har många svenska- och svenska som andraspråkselever med ett väldigt torftigt ordförråd. In med ordkunskap och ordträning mer i undervisningen. Det är en del av vad jag nu vill utvidga språkverkstaden med. Det är faktiskt den typen av texter som tar eleverna vidare till högre utbildning. En orsak till att vi språklärare behövs i det temaövergripande arbete jag drömmer skall bli verklighet.

The Host av Stephenie Meyer tog jag ju upp igen. Jag börjar bli mer och mer förtjust i den nu. En "host" tar över hjärnan och tankarna hos en kropp. Det som händer en host the Wanderer som tar över Melanies hjärna är att Melanie släpper inte taget om sina egna tankar. De här två för alltså samtal inne i huvudet med varandra. Melanie har länge försökt fly undan att tas av en host och vägrar att ge upp. Hon vill hitta som lillebror och Jason som hon älskar och saknar. Har även de blivit offer för en host? Har de lyckats hålla sig gömda och undkommit den stora invasionen av sk hosts? Melanie övertalar The Wanderer att ge sig ut och leta efter dem - vilket strider mot allt sunt förnuft.

Inga kommentarer: