fredag 20 november 2009

Det pedagogiska rummet





Jag har hunnit med att pyssla lite i mitt klassrum och till och med provat min projektor. Riktigt roligt.



Det pedagogiska rummet är viktigt. Jag kom tillbaka efter att ha haft vikarie och det såg inte så kul ut. Jag har legat efter med just att sköta om detta. För mig blir det kaos i tankarna om miljön inte i grunden ser OK ut - konstigt men sant. Det är också ett sätt att visa att jag är seriös med det jag gör, för eleverna känner av om jag bryr mig om min miljö. Nu sitter kriterier och mål uppe på anslagstavlan. Det finns lite annan inforamtion om bedömining och betyg. Det jag har kvar är att sätta upp lite nya elevarbeten.

I dag när jag kom in i rummet, som är ljust, kändes fräscht OCH städat så som jag vill ha det - då kände jag ro och blev glad. Det var inte så svårt att fixa i hop datorn så att den fungerade med projektorn, eller hmmm, min snälla kollega hjälpte mig. Jag hann precis testa lite innan det kom en modermålslärare och behövde salen. Hoppas hon också tyckte att det kändes trevligt.

Var i Älvsjö på gymnasiemässan, proppfullt med gymnasier som ställer ut och vill att eleverna ska välja just deras gymnasium. det kryllade av nior överallt. En riktig prövning för en konteollfreakslärare som undertecknad, men hittade en lagom trevlig kaosnivå med hjälp av en lugnare kollega. Dessutom i nian klarar de sig och vi lät detta vara deras ansvar. Mässan är ju till för deras skull.

Inga kommentarer: