tisdag 3 november 2009

författarbesök i Sollentuna

I kväll hade Sollentuna bibliotek besök av Sara Paborn som har skrivit boken släktfeber. Jag har en väninna som jobbar på förlaget som gett ut boken, så jag hade sällskap.

Vi var väl ca 20-25 stycken, alla kvinnor, som lyssnade på och ställde frågor till henne om boken och om författarskapet. Det blev ömsom allvar ömsom skratt. Precis som boken. Det som jag tänkte på var det hon sade att de personer och de händelser du skriver om behöver någonstans bottna i dig själv. Alla författare användet stoff från sitt eget liv, men gör om det till fiktion och kan vända, vrida och spetsa till verkligheten. Det inspirerade mig och jag har själv dessa tankar i mitt extremt amatörmässiga skrivande. Processen finns där och när tid och energi erbjuds vet jag att jag vill ta fram detta och skapa med ord.

I sin bok använder hon sin familj och karaktärer som är lika de i boken, utan att för den saken skull vara dem. Detta är väl författarens kreativa frihet.

Tänk att en vanlig mörk tisdag kväll kan en samling litteraturälskare samlas och få energi och inspiration - som magi.

Inga kommentarer: