måndag 16 november 2009

Intressant kandidatutbildning

Kandidatutbildning på landstingshuset i kväll. Intressanta föredrag med efterföljande frågestund. Tydligt är det engagemang politikerna visar. Sofia Arkelsten som arbetar med miljöfrågor är en jätteduktig föreläsare och hon visar verkligen med hela skroppssråket att miljön är hennes grej och hon kan prata om den på ett begripligt sätt. Filippa Reinfeldt berättade om vårdval Stockholm och den reform om valfrihet inom vården hon arbetar för. Jag reflekterar också över att jag vill bli en ännu mer kompetent dataanvändare som kan nyttja teknikens alla fördelar bland annat via powerpoint osv. Joo - det är klart att alla har sina powerpoints!

Personligen känner jag att det är spännande att jag kandiderar till ett politiskt uppdrag(kommunfullmäktige)och jag tycker det fortfarande känns nytt och spännande att sitta i nämnd. Det är ett roligt och allmänbildande engagemang och ett tillfälle att träffa andra engagerade människor. Jag har noterat att egentligen är det inte nödvändigtvis partitillhörigheten som andra utanför politiken reagerar på utan snarare får jag frågor om det inte är tråkigt, alternativt att de tycker att det är bra - för att politker behövs. Det är bra, för det är ju intresset det handlar om egentligen. Hur ska annars demokratin leva vidare?

En fråga jag tar med mig från kvällen och funderar på att följa upp via mail till en av föredragshållarna är hur vi ska få en bättre samverkan kring ungdomar som är i riskzonen. De kan ha begått brott eller skolan ser anledning att uppmärksamma den sociala situationen pga av stor frånvaro. Detta är en stor fråga. Det behövs en fungerande samverkan mellan olika myndigheter och en tydlig beslutsgång. Nu blir det lätt att frågan bollas emellan myndigheter med missfröstånd och utblivna insatser som följd och konsekvensen blir att en del inte tycker att skolan agerar tillräckligt och att socialtjänsten inte gör ett bra jobb, vilket inte stämmer alls. Detta enbart därför att vi inte har en fungerande samverkan. Det har vi som samhälle inte råd med.

Inga kommentarer: