lördag 21 november 2009

New Moon




Har varit och sett den andra filamtiseringen av Stephenie Meyers populära böcker om Bella och Edward. Denna gång är det New Moon som har blivit film. Jag har läst och tyckt om böckerna, de är romantiska och fängslar med mystik och kärlek. Det verkar som om vi 30-plus kan relatera till detta fortfarande.

Filmen då? Bra, vackra bilder, människor och stämningen i boken fångas väl i filmen. Jag tror till en del att filmens format gör handlingen mer koncentrerad. Böckerna innehåller en hel del stickspår och transportsträckor. Relationen mellan Bella och Edward och sedan Jake kommer fram bra, för relationerna är ju rent fysiskt väldigt olika, för att inte säga varandras motsatser. Utan att skämta så är den ena en iskall vampyr och den andra en febervarm varulv. Det får skådespelarna fram även i kroppspråk och fysisk närhet.

Kan konstatera att jag nog höjde medelåldern i biografsalongen ett snäpp. Det kom också reaktioner i form av förtjusta skrik inför muskler, nakna bringor, kyssar och annat. Precis så reagerade min generation en gång på Dirty Dancing och Top Gun och Cocktail. Det var drygt 20 år sedan, Top Gun kom 1986 och Dirty Dancing 1987. Dirty Dancing såg jag 4 eller 5 gånger på bio.

Tänk, det är väl härligt att veta att filmer och kärlek kan fånga oss och få oss att en mörk novemberkväll drömma oss bort i romantikens underbara värld. Det är därför film är bäst på bio.

Inga kommentarer: