söndag 29 november 2009

Med gruppen som grogrund

Jag är inne i en period då jag byter fokus som pedagog - kanske är det ett nytt utvecklingssteg? Jag är en stark ledare i klassrummet, men behöver lära mig mer om att individualiera och att jobba med gruppen.

Vi arbetar med ett antimobbningsprogram på min skola som är skapat av Dan Olweus, det heter kort och gott bara Olweus i lärar- och elevmun. Vi fortbildas, diskuterar och har regelbunda möten vuxna emellan samt klassmöten med våra klasser. Det är jätteroligt och jag har saknat regelbunden tid för detta. Jag arbetar dessutom med en klass just nu som inte fungerar som en grupp och dessutom går de i nian. En dubbel utmaning. Mitt fokus just nu är att fånga upp de och ge den en sista chans att växa tillsammans. Det kommer att bli skillnad det vet jag, frågan är bara HUR och NÄR och exakt VAD. Nu innan jul är det bara några få tillfällen som gäller.

Vid ett Olweusmöte vi vuxna hade fick jag återse boken med gruppen som grogrund av Gunilla O. Wahlström. Har just läst teoriavsnittet och har hittat så mycket inspiration. Hon sig ganska mycket till mindre barn. Det är just det perspektivet vi hela tiden missar - det är barn vi har att jobba med även i år 9, hur stora, kloka och vuxna de än ser ut. Trygghet, lite lek och tydliga ramar gynnar de på samma sätt. Ni känner igen tankarna från efter min skolobservation också. Är du pedagog utan den här boken - köp den.

I morgon är niorna tillbaks efter praon. De möts av:
Mentorer som hälsar de välkomna tillbaka.
mentorstid med fasta plarser och en positiv ton samt information och lite prat.
Ny placering i klassrummet, som är nystädat.
En Klassmötestid på fredag där de är indelade i 3 grupper som vi ska behålla ett tag.

Sedan är det fokus på:

Ramar och kramar.
framtid och gymnasieval.
sista veckorna att visa vilket betyg du vill ha.

Inga kommentarer: