lördag 24 januari 2009

Betraktelser

Lördag. Isigt och blött.
Var på Skolmässan på Stinsen Köpcentrum i dag. en majoritet av alla skolor i Sollentuna var där och visade upp sig - jag likaså. stod i min skolas monter och pratade med folk. Det var trevlig stämning och fullt av glada kollegor, pedagoger som politiker och andra. Lyckat och välbesökt.


Har sett Benjamin Buttons otroliga liv. Det är en film byggd på en novell av F. Scott Fitzgerald. Finstämt, långsamt med vackert foto. Jag tycker att Benjamin själv mest är som en iakttagare av sitt eget liv, väl medveten om att han ändå aldrig blir som alla andra. Kärlekshistorien finns där och blommar ut när de två möts i mitten av sin levnad, men jag tycker inte att den tillför filmen dess kvalitet. Precis som i Forrest Gump så är det i stället bikaraktärerna som får filmen att leva. Han dras till de mest udda karaktärer och platser under sin levnad. Vi får historien berättad via en dagbok som Benjamins dotter läser för sin mor på moderns dödsbädd och i bakgrunden lurar orkanen Katrina. Vi är i New Orleans. Jag kommer att tänka på en annan udda bok, Den oändliga kärlekens historia av Karl Johan Vallgren. Det är en annan oförglömlig berättelse om en udda människa som lever livet lite vid sidan om. Se den här filmen, den är värd att tänka och reflektera över.
Har avslutat American History X med år 9 nu och efter att ha visat en så stark, våldsam film tvingas jag extra noga att reflektera över mitt val som pedagog. Vilka konsekvenser kan det få? Bearbetar vi filmen på det mest lämpliga sättet? Tanklöst klotter utlöste en reflektion över hur viktigt det är att ha ett klart syfte med det jag gör. Jag vet vad mitt syfte är och det känner jag mig trygg med, men går detta ända fram till eleverna? En sak vet jag, det här kommer de inte att glömma.
Läser vidare i Att tro på Mr Pip och det är en härlig liten berättelse. Jag funderar över den makt orden har över oss människor och hur de faktiskt kan bidra till att rädda liv. Historier som fångar människor och för oss samman. Hjärtat i litteraturen. I alla tider har människor berättat historier och det är en del av vår kultur. Detta är till stor del vad jag tycker att boken hittills berättar. Ser fram emot att läsa ut den. 5 februari är det bokcirkel.
Nu längtar jag efter min beställning på Adlibris och direkt efter detta skall jag påbörja läsningen av Boktjuven av Markus Zuzak. Den kommer jag diskutera på en bokträff på tisdag, dock utan att ha läst hela boken. Mer om detta!

Inga kommentarer: