lördag 10 januari 2009

Teater och varulvar

Lördag. Arbetsrutiner igen och jag kan se både bra och dåliga saker med det, det positiva har övervägt hittills.

Var på stadsteatern i dag och såg Allt om min mamma, baserad på Almodovars kända film. Jag tyckte om den! Scenen var väldigt avskalad och det var mörkt i salongen det mesta av tiden, så en stämning skapades verkligen. Det handlar om en kvinna, Manuela, som förlorar sin son. Hon beger sig i väg för att få avslut på sin sorg och söker upp diverse personer från sin ungdom. En hel del av dessa är tranvestiter, det är ett härligt persongalleri. Vi har Agrado, en stor transvestit som går på gatan och har ett hjärta stort som universum. Jessika Zandrén spelar den berömda skådespelerskan Huma, hon är bra! Överlag lättsmält, bra skådespelare och lagom djupt och tungt på något sätt. Jag har inte sett filmen, vilket jag kanske borde.
Jag har fortsatt att läsa Stephanie Meyers bok När jag hör sin röst och är fortfarande förtjust, ska läsa i kväll! Det som är så fantastiskt är att nu är vampyren Edward och familjen Cullen borta från Forks, till Bellas enorma förtvivlan och saknad. Hon tar kontakt med Jakob, som känner henne via pappan. De blir närmare vänner och under en vådlig motorcykelfärd här Bella Edwards röst som varnar henne för fara. Det ryktas om farliga vargar i naturreservatet och Bella ger sig så klart ut i allt detta. Hon möter en vampyr som vill döda henne och till hennes hjälp kommer just dessa vargar. de här vargarna är varulvar och Bella får reda på att Jakob är en av dem. Jag blir förundrad över den fantasi som skapat detta och hur bra det trots allt är att läsa. Fortsättning följer!
Adlibris, det är som ett gift: vill ha Donald Trumps bok, mer Anthony Robbins, Boktjuven och sen svenska skrivregler. Vi får väl se! Har också spanat in Buffy, tv-serien, verkar lämplig i dessa vampyrtider!

Inga kommentarer: