fredag 2 januari 2009

Jantelagen

Fredag. Kylan har lagt sig som ett täcke över Sollentuna och det är väldigt vackert.

Ska avsluta läsningen av Dan Olweus bok Mobbning i skolan. Ser verkligen fram emot de samtal vi skall ha om denna bok och hans åtgärdsprogram för att motverka mobbning.

Jag har varit på jobbet. Hade glömt en del papper och annat som det var bra att ha kontroll på innan allt sätter fart på onsdag. Tomma och öde skollokaler är verkligen som en kropp utan själv, skolan har inget liv utan alla elever. Passade dock mig perfekt en sådan här dag!

När jag promenerade till jobbet gör jag som alltid: lyssnar på morgonpasset i P3. Ett kort inslag om Jantelagen fick mig att lyssna och förskräckas. De hade ett inskag om hur mycket vi kan tjäna och stå för det i Sverige. Sedan uppmuntrades lyssnare att ringa in. Den första som ringde bodde hemma och tjänade 4000 kr/mån. Naturligt eftersom jag antar att personen studerade. Kallade sig själv för "stolt fattig". Sedan ringde en person som tjänade mellan 22000 - 26000 kr/mån. Han var snabb med att be om ursäkt och på programledarna lät det som ett att miljonär ringt in. Slut på inslaget.

Jag fattar inte: Vem kallar sig rik med en lön i den storleken? Jag tjänar 26000kr/mån innan skatt och bjuder dessutom min arbetsgivare på minst 6 timmars extrajobb oavlönat per vecka. Det är inte mycket pengar, jag vill ha mer! Jag har studielån och bor själv och jag gör rätt för varje krona. Var stolt över det du arbetar med och är du inte det hitta på något som gör att du blir det.

Be aldrig om ursäkt för den du är. Du ska tro att du är något!

Inga kommentarer: