fredag 16 januari 2009

En vilsen Daimon hittar hem

Fredag. Kan bara säga att jag tycker det är en utmaning att hitta en mening med denna årstid, fast jag är övertygad om att den finns.... på något sätt.

Har fortsatt att läsa i Guldkompassen av Pullman. Jag ser fram emot att se hur eleverna tar emot den. Hittade filmhandledningen förra helgen med en massa intressanta ideér och frågeställningar. Det som fascinerar mig är att alla människor har en daimon som följer de genom livet. Parallellen till själen är intressant. Intressantare blir det när daimonen fram till tonåren söker sin form och kan byta skepnad hela tiden. ett resonemang om detta i boken blir ett inlägg om att släppa barndomen och anta vuxenlivet. I boken kidnappas barn för att de behöver försökskaniner till experiment om stoft, vilket inte har någon påverkan på barnen. Detta tror forskarna är kopplat till deras icke fasta daimoner. De vill åt barnens själar/daimoner för att kunna kontrollera dem. En del av arbetet med eleverna kommer att bli daimoner och vilken daimon de skulle ha.

Därför har jag funderat på vilken daimon jag skulle kunna tänkas ha och här är den: Cairnterrier, namnet skulle vara Molly. Min daimon skulle alltså vara en envis, ettrig och livlig liten terrier. Passar som hand handsken.

Daimonen Molly!

Avslutade veckan med att visa en bit ur "American History X". En film om rasism som slår till som ett slag i solar plexus, Den är våldsam, sorglig, stark och helt fantastisk. Självklart behöver eleverna bearbeta det de ser och reflektera över vilka konsekvenserna blir av våld, hat och fördomar. Eleverna älskar den. Det finns så mycket att ta upp om förebilder, fördomar och hur de får fäste och blir till sanningar. Bildspråket är svartvitt när vi får tillbakablickar och i färg när det är i nuet. Detta uttrycker huvudpersonens utveckling och förändring från att tolka världen i svart och vitt till att att ha en mer komplicerad och sammansatt bild. Priset för hat och våld är högt och tyvärr tvingas de betala.
I kväll väntar slutet av När jag hör sin röst samt jag ska börja på vår bokcirkelbok - rapporterar mer i nästa blogg. Ska nog kika in på Adlibris också.

Inga kommentarer: