måndag 5 januari 2009

Vampyrer överallt

Måndag. Har gjort reflektionen att det just nu är något med vampyrer som lockar, vad kan detta röra sig om?

Har blivit lite besatt av Stephanie Meyers härliga böcker om den tragiska och romantiska kärleken mellan Bella och vampyren Edward. Har precis börjat läsa den andra boken i serien och jag är fascinerad. Vid varje tillfälle Bella ser Edward förbluffas hon över hur vacker han är och hon påverkas verkligen fysiskt av hans närhet. Hans hud är kall och blek. Jag kan inte räkna hur många gånger det understryks hur vacker han är. Jag ser inte dessa beskrivningar av Bella. Snarare får jag bilden av en alldaglig tjej som inte kan förstå hur denna monstruöst vackra man kan falla för henne - eller lukten av hennes blod snarare. Detta skulle vara intressant ur genusperspektiv att fokusera på. Bella firar sin 18-årsdag fylld av sorg över att åldras ens ett år eftersom Edward inte åldras. På kalaset, som hålls hemma hos Cullens som vampyrfamiljen kallar sig, råkar Bella skära sig så att blodet rinner....
"Omtumlad och förvirrad tittade jag upp från det klarröda blodet som pumpades ut ur min arm - och in i ögonen på sex plötsligt rovlystna vampyrer."

Sedan tar jag då fram en annan bok för att ha som min sk "Tunnelbanebok". En sådan bok har vissa kriterier: lättläst, gärna deckare eller ungdomsböcker, pocket och inte för tjock. Nå, Nattvakt uppfyller dessa kriterier.
Den handlar om en tjej som heter Lola, hon arbetar för en organisation som heter avdelningen för reglering av lykantropisk verksamhet, Arla. Det visar sig att Lola arbetar med att ungefär skydda världen från vampyrer vid fullmåne. I den här boken verkar vampyrerna sätta normen och vara helt ofarliga utom just vid fullmåne. De bygger burar och låser in sig denna natt och de som är ute får Lola och hennes likar fånga in. Spännade, rappt och fångande! Men vad är det med monster/vampyrer just nu?
På baksidan står :
I en värld där 99,6% av mänskligheten är monster
och 0,04% som vi är det vi som är monstren.
Tänk dig att ständigt vara förtryckt, föraktad, utpekad och utstött
utom en natt varje månad
då det är du som bestämmer.
En natt när jägaren blir jagad.
En natt när offret blir bödel
En natt när förövaren leder förhören.
En natt när det är du som är
NATTVAKT
Jag har utnämnt detta till en av de coolaste baksidetexter jag läst på ett bra tag.
I går var jag och såg Australia, den nya mastodontfilmen som fått halvbra kritik i tidningarna. Jag gillade det helt och hållet. Gammal, klassiskt hederligt äventyr med vackra hjältar och hjältinnor och tydliga stereotyper i gott och ont. Nicole Kidman är bra och den lilla aboriginpojken Nullah, fantastisk. Nöjet i övrigt kan ju också ligga i att bara vila ögonen på Hugh Jackman, jag överlevde det helt klart! Jösses, vilken ögonfröjd. Se den.

Vill tacka för julklappen Duktighetsfällan, nu vill jag bli ännu duktigare. Nej, skämt å sido. Det var en tänkvärd bok och helt klart något att ta till sig. Glad presterare fick jag i alla fall lära mig att jag är, kul faktiskt. Den är lättläst och intressant om du inte är i behov av tyngra artilleri kan du lära dig en hel del.

"Se livets nyanser. Att se livet i svart och vitt är bara bra i schack"

Sist tänkte jag bjuda dig på Oprah´s quote of the day:
"Our destiny changes with our thoughts; we shall become what we wish to become, do what we wish to do, when our habitual thoughts correspond with our desires."

Inga kommentarer: