lördag 22 november 2008

Bokcirkel och snöyra

Lördag. I dag har snön intagit Sollentuna och jag är skeptisk men väljer just nu att bara tycka det är vackert...

Bokcirkeln träffades i onsdags och vi diskuterade vårt senaste bokval: Svart flicka vit flicka av Joyce Carol Oates. Vi gillade boken, även om jag har hennes ungdomsböcker som mina favoriter faktiskt. Det första vi refleterade över var att berättaren i boken är så opålitlig, läsaren kan inte riktigt lita på det som händer i boken och detta förstärks av att det pågår så mycket under ytan hela tiden. Detta är ju det jag tycker är Joyce Carol Oates genidrag, den nyfikenhet och bitvis frutration en läsare kan känna genom att få läsa in så mycket själv. Vi gillade inte heller huvudpersonerna Minette och Genna, det var svårt att känna sympati. Mot slutet av boken kändes som om tråden tappades bort och en del vi inte tyckte kändes relevant kom plötsligt fram. Gennas pappa var en karaktär som lite dominerade utan att vara närvarande och detta hade varit bra om det inte var för slutet. Sammanfattningsvis blev omdömet helt OK : L L L L tycker jag i alla fall.

Nu har vi som vårt nästa bokval: Att tro på Mr Pip av Lloyd Jones. Om det är någon som har läst den så vore det roligt att få höra lite om vad du tyckte.

Jag har haft lite tid att fortsätta med Twilight och jag gillar den stämning som redan skapats och läste i SvD i dag om filmen som verkar kunna bli succé den med.

Jag har läst elevernas utvärderingar av att ha läst och arbetat med Min Bror Benjamin av Ingrid Carlgren. Vi har läst boken och tagit ut citat, pratat viktiga händelser. Eleverna har skrivit jag-dikter utifrån karaktärerna i boken och även bevarat ett brev som finns i slutet av boken och som lämnar öppet för deras egna funderingar. Deras utvärderingar är positiva avseende boken och de har själva uppskattat att skriva dikt och även brev. både pojkar och flickor tycker om denna annorlunda, spännande ungdomsbok.

Jag kan känna mig otillräcklig som pedagog och i att räcka till för allt och alla, men en sak tvivlar jag aldrig på: Skönlitteraturen som basen i minundervisning i svenska. Jag tycker att det är underbart att se den självklarhet med vilken våra elever kan leva sig in i och engagera sig i karaktärerna i böckerna. Denna förmåga förfinas och utvecklas med varje bok vi läser.


Spontant skulle jag vilja ha mycket mer tid att verkligen läsa - så nu väntar Twilight.

Inga kommentarer: