fredag 7 november 2008

Yes we can!

Fredag. Jag har ägnat väldigt mycket tid åt rapportskrivande och jobbet den här veckan. Jag har inte hunnit med läsandet, men desto mer skapande och kommunicerande i andra former.

Kommunikation är en fantastisk del av mitt jobb och aldrig blir känner jag mig fullärd. Jag genomför utvecklingssamtal nu och jag tycker det är så värdefullt. Dessa möten är speciella och en utmaning, alla elever har olika sätt att hantera samtalet och att föra sin egen talan. Jag försöker få eleven att ha ordet så mycket det går. Det innebär att lyssna och utifrån det som sägs sedan kunna få till var fokus på utvecklingen skall ligga. En del elever tar helt kommandot och det tycker jag är elevinflytande på högsta nivå. En annan reflektion är att alla elever mår bra av att vara i fokus och att få uppmärksamhet. Det känns i luften när en årskurs har samtal för alla är entusiastiska och frågvisa.

I dag har också fört samtal på ett annat sätt och gått i genom prov med elever som inte har klarat provet. Det är en balansgång mellan att lyfta det som är bra och samtidigt vara tydlig med att vissa delar klarar de inte. Tydlig och rak kommunikation är A & O, de måste förstå och tillsammans ska vi ju komma vidare och klara det som är svårt. Det är fascinerande att ha ett yrke där jag varje dag får mötas och kommunicera med så många. Det är berikande möten.

Känner stor glädje över att Barack Obama nu blir President, jag hoppas och litar på att han har kraft att infria det han talar om. Han bär en hel världs förväntningar på sina axlar och nu blir det jättespännande att de vilket team han bildar omkring sig.

Det var mina reflektioner i nuläget. Nu i kväll väntar ganska mycket läsning i Newsweek, som bla har ett nummer som jag fick i dag som handlar om - just det - Barack Obama, men jag har även en del andra intressanta artiklar att läsa.

Inga kommentarer: