söndag 30 november 2008

Advent


I:a advent. Det känns lika härligt varje år att få tända ljus och tänka på julefriden lite.

Jag har i dag läst uppsatser på engelska som eleverna i år 9 har skrivit om boken Face on the Milkcarton av Caroline B Cooney, en amerikansk författarinna. Denna uppsats var en avslutande uppgift och de skulle skriva en bookreport. De förberedde sig lektionen innan genom att samla citat och skapa en mindmap. Har hittat en jättebra lärarhandledning till denna bok på internet som jag använt delar av. Jag berättade för eleverna att detta är det amerikanska ungdomar kan få arbeta med när de läser denna bok, i USA.
Det är svårt att bedöma texter, tror att jag alltis kommer att tycka det. Jag måste titta på:
- Har de förstått och verkligen läst boken?
- Vilka detaljer kan de ta med och hur är det med förståelsen av handlingen.
- Språket och hur de uttrycker sig på engelska och sist, om helheten blir en text med röd tråd.

Under vecka har jag hunnit läsa ut Ett litet hål i mörkret och jag gillade verkligen boken och det sentimentala, poetiska och avskalade språket. Slutet är som en ny början och ändå sitter du inte kvar med frågor som läsare.

- Jag vet inte vad jag ska säga, säger hon
- Inte jag heller, säger jag
- Men kom in, säger hon
Och då gör jag det

Visst kommer man snarare att tänka på en dikt? Jag tycker det är fantastiskt att läsa detta då jag vet hur mycket innebörd denna enkla konversation har och hur avgörande de sista orden är.

Jag har en favoritdikt som påminner om dessa rader:

Säg till om jag stör
sade han när han steg in,
för då går jag meddetsamma.

Du inte bara stör,
svarade jag,
du rubbar hela min existens.
Välkommen.
(Eeva Kilpa ur antologin Kärlek och uppror)

Jag faller gärna för det avskalade i språket, förmodligen lockar det mig som alltid överanvänder ord både muntligt och skriftligt. Det blir mäktigt och det är en av alla de saker jag tycker om hos Jonas Gardell också.

Kan rapportera att jag fick två pocketböcker i present av nämnden i torsdags:
Och vet inte vart av Astrid Flemberg-Alcalá och I denna ljuva sommartid av Mari Ljungstedt.
Tror att Ljungstedt blir ny pocket i handväskan.

Känner mig om en tonåring på nytt, följande symptom föreligger:
1:Är helt uppslukad av Twilight, satt säkert i 2-3 h i lördags..... helt och fullständigt uppslukad.
2: Lyssnar på 2 nya skivor: Chinese Democracy med Guns n`Roses och Day & Age med The Killers (Ipoden är på för fullt...).

Jag får flashbacks till Use Your Illusions -plattorna från 90-talet och de lyssnade jag på i ett år minst.

Nu väntar första adventsljuset och - just det - Twilight.

Inga kommentarer: