tisdag 4 november 2008

Valnatt

Tisdag. Det blev en intensiv dag i går med att komma i gång med allt på jobbet, allt som jag skulle hålla reda på och dela ut till eleverna osv. Var de då glada att se mig igen? Nja, tror det, fast på tonåringars lite mer buttra vis, ack så charmigt....

På kvällen följde 3 timmars jobb med vår observationsrapport. Erfarenheten med "Våga Visa" har verkligen varit värdefull och rolig, även om det kostat på en aning. Det är viktigt med insyn, möjlighet att vidga vyerna och att kvalitetssäkra verksamheter i synnerhet en så viktig som skolan. Rapporten blev alla fall klar och det var ett kreativt och språklig utmanande arbete, allt ska vara välformulerat, tydligt osv. Klar är väl en sanning med modifikation förresten, nu skall den metodgranskas av kommunens ansvariga och faktagranskas av skolan. Responsen blir spännande, känns viktigt att vi skrivit en bra rapport.

I övigt har jag bara fragmentarisk läst i de böcker jag redan tagit upp. Intet har tagit en konstig vändning, precis som jag anade och nu börjar det spåra ut totalt, jag är nyfiken på vad Janne Tellers bok ska ta oss. Har förresten fått nytta av böckerna jag tog med, Blåögd och Drakmånad är utlånade. Blir glad om böckerna kan göra nytta och det är så roligt att se om jag lyckas matcha elev och bok, jag hyser gott hopp i dessa två fall.

Vi har haft kallt på jobbet och antalet sjalar och fleecetröjor ökar i antal varje dag och ingenting händer, trots att jag VET att ledning och andra verkligen försöker åtgärda detta. Jag skämtar inte om jag säger att tålamodet är hmmm på upphällningen. De goa eleverna som trots allt vill sitta i det kalla rummet sitter så snällt runt den lilla fläkt vi har och, tja, jag har inte hjärta att neka, vad göra?

Nu är jag verkligen nyfiken på vem som ska bli ny president i USA, det är roligt och även om jag inte kommer att valvaka hela natten så kommer jag ivrigare än vanligt vakna nyfiken på information i morgon bitti. Jag hoppas på Barack Obama, något jag inte är ensam om.

Inga kommentarer: