söndag 2 november 2008

Intressant söndag

Söndag. Ännu en joggingrunda, det är frihet att ha naturen nära.

I dag läste jag en intressant recension i SvD:s kulturdel om Göran Hägglunds bok 1001 böcker du måste läsa innan du dör. Jag blev såklart intresserad, för jag har sett de engelska och amerikanska motsvarigheterna, nu alltså en svensk version. Det var en salig blandning av titlar, det var inte bara klassikerna som nämndes spridningen befann sig mellan Odysseus till Snabba Cash. Det som jag fastnade vid var att den som recenserade hade en hel del kritik som gick ut på att läsaren underskattas. Kommentarerna om böckerna är korta, ej särskilt kvalificerade i språket osv. En läsare som vill titta i en bok som tar upp 1001 böcker är troligen redan en läsare tänker jag. Då kan jag hålla med om att läsaren inte ska underskattas utan att boken ska utgå i från ett redan ganska stort intresse för böcker. Hoppas ni håller med. Jag skulle inte köpa denna bok i present för att få någon som inte läser att börja läsa, nej, det tror inte jag är målgruppen för denna bok. Gå gärna in på www.svd.se/kultur och läs mer, mycket intressant - julklapp någon?

Läsningen i dag har varit söndagstidningen (en riktig klassiker) och engelskprov samt i kväll väntar Audacity of Hope samtidigt som jag skall slå mig ner vid TV2 som ägnar kvällen åt det amerikanska valet. På onsdag bör vi veta mer exakt hur folket röstade. Återigen läste jag SvD och de hade en kort serie intervjuer med ett antal amerikaner om hur (och om) de tänkte rösta och jag tror inte att det är avgjort ännu faktiskt.

I morgon ska jag träffa eleverna och jag ska prata böcker med de, något som jag uppskattar mest av allt med det jag gör. Jag ska presentera 4 böcker jag nyligen läst och sedan ställer jag de i "min" bokhylla i språkverkstaden och hoppas att de blir lästa...

New World av Gillian Cross
Blåögd av Mats Berggren
Fråga Alice Författare anonym
Drakmånad av Åke Edwardsson

Inga kommentarer: