onsdag 26 november 2008

En dag att glädjas åt

Onsdag. Jag har haft en väldigt bra onsdag. Ignorerar vädret totalt!

Besökte Mitt i tidningens redaktion ute i Årsta tillsammans med skoltidningsredaktionen. Vi åkte i snöyra och fick i en dryg timme lära oss jättemycket om tidningen och om deras koncept. De trycker gratis lokaltidingar fär olika delar av Stockholm, däribland Mitt i Sollentuna. Vår utmärkta "guide" berättade alltifrån vad olika delar i en artikel heter, rubrik, ingress och brödtext mm, ni vet. Sedan fick vi gå en runda på redaktionen och titta runt. Jösses vad snygga Macdatorerna är!

Hon beskrev också vad som var viktigt för en journalist:

Nyfikenhet
Orka leva med att du/din text aldrig blir helt färdig
Vara intresserad av människor
tycka om att skriva

Någon mer än jag som kan dra paralleller till läraryrket? När vi kom tillbaka till skolan var de arbetsvilliga och inspirerade och ville verkligen att texterna skulle bli bra och att det skulle se proffsigt ut. Jag visade de hur de i Worddokument kan skriva i spalter och nu märktes det att de verkligen var mottagliga för att arbeta med den delen av sina texter. Jag reflekterade över det intresse detta väckte och tänker att detta studiebesök skall nog inleda arbetet om vi får till en ny skoltidningsredaktion i vår. Väldigt inspirerande!

Senare på kvällen blev jag vald till biträdande lokalombud för LRF Lärarnas Riksförbund på skolan. Jag blir biträdande ombud från och med nu och fram till i höst när min mammalediga kollega är tillbaka och återupptar sitt uppdrag. Får ta tag i att lära mig lite mer om vad detta innebär. Jag kommer att sitta i skolans samverkansgrupp och sedan i alla fall assistera i löneförhandlingarna. Spännade utmaning.

Läsningen just nu kretsar kring Twilight och jag gillar den och räknar med tid att läsa lite mer i helgen.


Har läst en bit av Ett litet hål i mörkret av Ingrid Olsson, en korthuggen, nästan poetisk ungdomsbok. Den handlar om Calle, som är gymnasist. Han är fotointresserad och en vanlig shysst kille. Han är förtjust i tjejen som bor i samma trappuppgång som luktar gott och spelar gitarr. Jag är nyfiken på om han till slut tar kontakt med henne mer på riktigt och slutar att spontant bara följa henne dit hon går. Calle är en sympatiskt framskriven huvudperson och jag tänker på Katarina Kieris bok Dansar Elias? Nej!
Jag ser likheten i just den lugna tonen av underliggande sorg och den värme med vilken huvudpersonen skrivs fram, Jag gillar det, och ser fram emot att läsa vidare.

Ingrid Olssonsbok var nominerad till Augustpriset, men priset i ungdomsklassen gick till Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius. Det är en bilderbok och jag vet bara hur den boken SER ut och jag tror att är läsningen lika lockande så är det en värdig vinnare. I övrigt var väl kvällens huvudperson P.O Enqvist som vann vuxenlitteraturklassen.

Inga kommentarer: