tisdag 11 november 2008

Tisdag i november

Tisdag. I dag öser regnet ner och det är ett medvetet mentalt arbete att känna energi och glädje. I bland flyter livet fram som en harmoniskt rinnande bäck utan medveten ansträngning. I nuläget är livet precis lika fantastiskt, bara det att ligger ett medvetet arbete bakom. Lycka är ett val vi alla kan göra genom att fokusera på det lilla, värdefulla i varje möte. Jag har ju turen att vara med om så många möten varje dag att det är omöjligt att INTE hitta ett positivt i bland de alla.

Har bedömt elevernas dikter och hur gör jag egentligen det? Skulle du sätta MVG på Bruno K Öijers dikt jag citerade i förra inlägget? Kritererna jag valde att titta på var i princip instruktionen de fått och hur väl denna uppnåtts. Inmitationen skulle avse inledning, rytm, språk och tema. Det gjorde de bra. Det är en jobbförmån att läsa deras alster.

Hur mycket ansvar skall en tonåring ta för skolan? Jag tänker ganska mycket på det nu i tider av utvecklingssamtal. Vi/jag kan hjälpa, stötta och finnas där hur mycket som helst, men utan gensvar och ömsesidighet fungerar inte samarbetet. Ställa krav i kombination med höga förväntningar är viktigt, ingen mår bra av att underskattas. I LPO (läroplanen) står det att läsa att vi i skolan skall fostra demokratiska samhällsmedborgare och förbereda de för att bli goda samhällsmedlemmar. Kunskap om demokratiska beslutsvägar och arbetssätt är en del av detta. Har jag gjort det i dag? Lärt någon att bli en samhällsmedlem att räkna med? Kan jag räkna in att jag gett 5 elever möjlighet till en dag utanför skolan på "ungdomens dag" med tema fördomar? Att vara en förebild genom att vara sig själv - och stå för det - räcker långt. Jag är inte rädd för att vara vuxen, jag ÄR ju det.

En helt annan debatt kan ju frågan om vad en god samhällsmedborgare är för en filur. Delaktighet och ansvar - det är det det handlar om. Ansvar för din egna handlingar och ditt eget liv samt delaktighet i samhället och det gemensamma ansvaret i stort. Du äger ditt liv. ingen annan gör det.

Har börjat med en ny bok som ligger i väskan -Tagg i hjärtat av Cannie Möller. På de första lästa sidorna framtonar en arg, övergiven tjej, som missar en konsert. Nu är hon på vift och jag undrar vart hon tar vägen och vad som händer. Upplagt för tonårsdrama alltså!

Nu väntar lite läsning innan ögonen faller i hop och väckarklockan ringer in onsdagen.

Inga kommentarer: