söndag 8 februari 2009

Filmer är skatter

Söndag. En dag i filmens tecken. Jag är glad att jag har intresset för film, om än inte tiden. I dag har jag förberett lite moment som innehåller film i undervisningen.

Jag brukar inleda med tv-serien Lost när vi ska börja läsa Flugornas Herre av William Golding. Jag tycker om inledningen i pilotavsnittet där allt är kaos efter kraschen och ber eleverna iaktta hur alla agerar i en sådan pressad situation. Detta är som en presentation av miljön som passar Flugornas Herre. Ska bli intressant. Sedan har eleverna en läsutmaning framför sig.

Samma tänk passar år 7 nu inför läsningen av Guldkompassen av Phillip Pullman, vi ser en 20 minuter av filmen innan läsningen inleds. Eleverna får bilder att sätta till texten och förkunskaper om vissa begrepp och personer som förekommer i boken. Can´t wait!

High School Musical hoppas jag att jag har studerat tillräckligt för att bygga upp en enkel storyboard för ca 13 scener och presentera för eleverna - tänk att få se detta realiseras med mina elever, det blir gåshudskänningar bara jag tänker på det. Det blir antingen himmel eller pannkaka! Fredag första startdagen.

Läser vidare i Boktjuven och jag tycker att det bara blir mörkare och mörkare och nu börjar ytan krackelera med insikten om deras misär och hunger. Tänk att hela tiden ha döden vakande över sig, det är ju döden som berättar historien. Vilket mod behövdes inte för att stå ut och inte minst för att dessutom öppna sitt hem för en jude som är på flykt för sitt liv. I nöden lär allas vårt civilkurage prövas. Såsom detta kurage ser ut bland oss i dag, så skulle vi behöva en uns av detta i vårt samhälle nu.

Läste första introduktionen i Think Big Kick Ass av Donald Trump och jag säger såhär: låt dig inte luras till att bakom varenda framgång i livet ligger enbart tur och talang. Gemensamt för alla som haft framgång är att de har lagt ner ett hårt, målmedvetet arbete och tänjt på sina gränser. Om du ändå tänker varför inte tänka stort?

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej!

Vad spännande det låter med high school musical! =) är det 9:orna som ska göra det??
Du måste berätta hur det går sen!

Kram Johanna

Fröken Linda sa...

Visst! det är en blandad grupp på elevens val. Vi startar upp på fredag/Linda