söndag 15 februari 2009

Schlager och grammatik i en skön mix

Söndag. Jag har pendlat mellan panikstress och en väldig glädje nu i helgen. Schlagerdeltävlingen var bra, bättre än förra veckan. glädjer mig att Lili och Sussie hade en kul låt och lite hårdrock av det mer trallvänliga snittet är aldrig fel. Fyra bra låtar till final samt andra chansen. Vad är det med schlager som fyller mig med glädje? Vet ej! Längtar redan efter långa promenader med nyladdad Ipod full av nya töntiga låter att sjunga med i.

Hade en diger agenda med allt i från privata roliga saker till jobb denna helg. Har rättat grammatikprov och det får mig alltid att tänka problemrelaterat på språk, i en positiv mening. Hur får jag eleverna att se grammatik som levande? Nåja, i alla fall vill jag använda deras misstag, eller för den delen något alla kan och visa de detta. Genomgångar som illusterar exempel jag ser att de har svårt för är min favorit att inleda eller avsluta lektionerna med. Förra veckan var det wan´t sjukan, med en släng av i och inte I som gällde. Nu blir det lite in/on och att gå igenom vissa meningar de översatt fel.

Jag började också läsa år 9:s uppsater på temat: A person that has made a difference in my life. Det är glädjande att konstatera att i från American History X och rasistiskt hatvåld få läsa om att eleverna har en mamma, pappa, kusin eller liknande som påverkar de och som de ser upp till - positivt. Det blir personliga texter såklart och jag brukar alltid tacka för det förtroende de visar mig. Målet är att ge de en bra feedback innan uppsatsen i de nationella proven, så jag tänker följande: Jag vill ge de en sak de redan är väldigt bra på, en kanske två saker de genomgående gör fel på, samt hur har de använt den mindmap de gjorde som förberedelse. På tapeten: Skillnaden teach/learn, sätta -s på verb i presens tredje person och vissa uttryck. Det blir lite tekniskt här på bloggen i dag, men detta är en språklärares vardag, och det är himla kul.

Veckan som kommer innehåller: Idrottsdag, nämndmöte, årsmöte, EVK, samverkansmöte, extra personalmöte och en massa annan rolig stimulans. Tror att veckan kommer att gå ganska fort.

Inga kommentarer: