söndag 22 februari 2009

Sportlov och vampyrer

Söndag. Sportlov. Landets elever och lärare pustar ut och har ledigt. Ser verkligheten ut så? Inte för mig personligen. Jag har gjort valet att jobba eftersom min arbetsbörda i kombination med mina förväntningar på min verksamhet kräver detta. Jag vågar tro att detta stämmer för en hel del av oss lärare.

Lärare som läser detta: Ska du jobba på sportlovet? Svara genom att kommentera.

Har sjunkit in Ljudet av ditt hjärta av Stephanie Meyers. Kärlekshistorien mellan Bella och Edward fortsätter. Blev faktiskt lite upprörd ett tag på hur Edward så totalt överbeskyddar och tillåts bestämma över Bella, som när han ber Alice att hålla ett öga på Bella när han ger sig ut för att jaga/äta/dricka (vampyr som han är...). Bella blir i alla fall tillräckligt förbannad för att dra i väg till sin vän Jabob, varulven. Nu verkar Bella vara i fara igen för precis när jag slutade läsa sist så upptäckte hon att småsaker hade ändrats i hennes rum, en kudde, kläder mm var inte där de skulle. In stormar Edward. Återstår nu bara veckor innan Edward ska förvandla Bella till vampyr. Jag är bara totalt såld på detta!

Aporopå det jag inledde läste jag ett kapitel av Think Big Kick Ass in Business av Donald Trump. Jag skrattar och får en massa tankar bekräftade när jag läser. Kapitlet jag läste hette "Passion". Kort sagt: Gör det du har passion för och är duktig på så kommer framgångarna. Kombinera detta med hårt arbete, förmåga att hantera press = magic! Hantera press har verkligen varit i mina tankar och det finns bara en utväg: GÖR! För vem? Jag gör det för min egen skull och det får jag inte förlora ur sikte; min egen skull och sedan för elevernas framgång.

Hur hanterar ungdomar i dag motgångar? Lär vi de att livet inte alltid är 100% rättvist? Att motgångar är lika självklara som framgångar? Lär jag mina elever att en av de kvaliteter jag respekterar mest är hårt arbete? Hårt arbete tar dig precis vart du vill. Hitta det du är bra på och jobba hårt! Alla är inte lika framgångsrika och tyvärr måste skolan lära eleverna sätt att hantera detta. I dag uppfattar jag i bland att elever formulerar sig i termer som:
- Kan jag MVG?
- , brukar jag säga då, nej, men du kan skaffa dig ett MVG genom att uppnå alla mål för det betyget. Vill du titta på de exakta mål du ska uppfylla?

Varför denna tankeförvirring? Lär vi eleverna att allt du vill kan du FÅ? Nej, det vill jag inte tro. Det finns många elever som arbetar hårt och jag vet att de kommer att lyckas därför att de vet vad som krävs och förstår sin egen del i det. Jag arbetar hårt på min del. För att vara väldigt tydlig tänker jag inte på elever som skolan har en skyldighet att stötta och hjälpa och inte heller på dem som av andra skäl behöver hjälp att tro på sig själva. Nej, i mina tankar finns de som har manegen krattad, och inte uppskattar eller utnyttjar detta. Dem är jag orolig för.

Nu väntar en A4 lång att göra-lista och lite GÖRA.

Inga kommentarer: