onsdag 25 februari 2009

Under pressure

Onsdag. Nu finns jag på bloggportalen, såja!

Har haft tre tuffa dagar med att bland annat få till en ny projektansökan. Historien började för ett år sedan med att en glad och entusiastisk lärare (yours truly) satt och drömde om att få bygga upp en språkverkstad. Lokalen fanns, inspirationen fanns. En månad senare var mitt projekt beviljat och jag skred till verket. Sedan dess har jag möblerat, gjort inköp kopierat och laminerat. Jag har lärt mig mycket om indivisualiseringens betydelse och att detta underlättas av ett trevligt klassrum med rätt material. Stämningen och klassrummet är av betydelse och jag försöker ha böcker, tidningar och pennor stående framme och detta fungerar till stor del väl.

Nåväl, den 3 mars går ansökningstiden för att förnya projektet ut och i går började jag således fundera på hur jag skulle få till en ny ansökan som inte var likadan som den förra Arbetet in i nästa fas, eller i alla fall fortsätta. Ny målgrupp och nya mål som ska vara tydliga och mätbara, elevernas kunskaper ska gynnas. Det var bara att sätta sig ner och skriva. Timmarna gick och nu började det växa fram en idé: Extra resurser till elever som inte läser moderna språk (spanska, franska och tyska).

Dessa elever har vi i en grupp som vi ger resurser i svenska och engelska på denna tid i stället. Vi lyckas bra med arbetet i dessa grupper och jag värdesätter dessa lektioner oerhört. två vuxna och elva elever! Samtalen med eleverna och möjlighet att erbjuda muntliga prov är bara en av alla fördelar. Det är här vi ska satsa tänkte jag¨och började skriva. Det är här jag älskar att befinna mig, mitt i ett kaos av ideér, inpiration och energi.

Tre timmar senare förlorar jag min klant all text i det dokument jag skrivit. Nervsammanbrottet hänger i luften! Då kommer jag osökt att tänka på en sak Anthony Robbins sagt: Problems are a gift! Funderade ett tag: ingenting..... ett tag till: OK! Alltså: jag bryter i hop, det är OK, men sedan går jag vidare och löser problemet.

I arla morgonstund denna onsdag kliver jag så hålögd upp redo att skriva om det jag klantade bort kvällen innan. När jag bloggar nu så är projektansökan mer eller mindre klar. Texten får vila och jag med och på fredag, då ska jag läsa igenm allt med fräscha ögon, min rektor skickar in den på måndag eller tisdag, så små grejer går att justera. Hoppas snart få veta om ansökan gick i genom. Håll tummarna!

Har jag lärt mig något?
Anthony Robbins fungerar alltid
Shit always happen, sooner rather than later.
Den där ansökan bara skulle i väg!

Jag erkänner, detta är bara en skitsak och ändå är det sånt här som testar en hela tiden. Jag hade ingen annan än mig själv att skylla så det var bara att kavla upp ärmarna.

Efter detta var jag glad och tacksam över avsluta eftermiddagen på IKEA Doftvärmeljus i mänger inköptes - underbara doftljus som förgyller min vardag. Är man trött så är även deras sjävbetjäningskassor där du själv läser in varorna och betalar med kort förbaskat roliga!

Ljudet av ditt hjärta väntar och jag misstänker att John Blund gör ett tidigt besök. Livet är väl ändå en fantastisk gåva.

Inga kommentarer: