lördag 14 februari 2009

I väntan på tvätt

Lördag. Mitt hem behöver lite time, love and tenderness. Ska tvätta också.

I går startade jag och en kollega ett elevens val baserat på att sätta upp en föreställning baserad på filmen High School Musical.
Filmen är en härlig, ytterst lättanalyserad historia om att dras mellan olika lojliteter. Gabriella och Troy upptäcker att de älskar att sjunga och detta vet inte deras vänner om. Tro åär basketkillen som är lagkapten och ger allt för laget. Gabriella är intelligent och med i kemiklubben. Vad händer då de plötsligt vill prova in för att sjunga i skolan vintermusikal? Mycket.....
Det var fascinerande att se elevernas engagemang och hela förmiddagen ägnades åt sång och audition. Många elever kunde låtarna redan, såklart. De här filmerna är otroligt populära. Under audition var jag i ute korridoren och pratade med de som skulle in och sjunga medan de andra satt i gruper och läste repliker och manus som jag bearbetat inför detta. Nu har vi tillsatt grunden till de flesta av rollerna, så att det är klart inför nästa dag vi ägnar åt detta i mars.
Härlig stämning och engagerade elever. Det som slog mig var att jag var orolig för att jag och min kollega hade planerat för mycket av hur vi ville göra och lägga upp arbetet, men det visade sig att vi kunde ha gjort detta i ännu högre grad. Jag har manuset att bearbeta och allt är på engelska. Detta kommer att kosta engagemang och extra tid, men det kommer att vara värt det! We´ve got a show to do!!!!
Läsningen - har i dag inte så mycket att rapportera - som schemat ser ut nu så blir det mest Boktjuven jag stjäl mig tid till.... Ska inhandla nästa bok till bokcirkeln: Den siste tempelriddaren av Raymond Khoury.

Inga kommentarer: