lördag 7 februari 2009

Läsning - det är aldrig fel!

Lördag. En läsdag, fast mycket annat än böcker visade det sig.

Läste eleverna "mindmaps" inför en uppsats med ämnet "A person who has made a difference in my life". Det är intressant och roligt att många ser föräldrar som exempel på denna person. Självklart? Kanske men värdefullt. Vi kopplar detta till arbetet med American History X för att de ska få syn på ett förebilder är och den skillnad de kan göra. Pratade med de utifrån min egen pappa.

Newsweek handlade en del om President Obamas internationella utmaningar, som Afghanistan. I en artikel A turnaround strategy av Fareed Zakaria handlar om hur om hur USA mfl skall arbeta bäst i afghanistan. Det var intressant att se att lösningen låg i att skilja på Al Qaeda och Talibanerna och inse att dessa grupper inte har samma intressen, framförallt inte internationellt. Det är ett splittrat land och mer en samling byar och klaner med lokala ledare än en nation. Detta måste spela roll, det handlar om att låta lokala intressen träffas på ett nationellt plan. Det var intressant och konstruktivt skrivet av en duktig journalist - läs gärna den ganska långa artikeln i Nwesweek, finns på www.newsweek.com. I ljuset av arbetet med Flyga Drake och även min läsning av tusen strålande solar har den perfekta blandningen av fakta och skönlitteratur bidragit till ökad allmänbildning.

Kvalitetsredovisningen för Sollentuna skolor damp ner i brevlådan via nämnden. Hur mäts egentligen en skolas resultat? Enkelt? Betygen ÄR avgörande, men så behövs det andra instrument också. Men vilka? En sak som behövs mer är just statistik och utvärdering. Jag gör detta en del i mitt projekt. Jag ska redovisa resultat för våra elever i projektet. Jag har tittat tillbaka på de elever som riskerade att inte nå målen i år 7, samtliga av de har betyg i år 8 (svenska och engelska). Är det projektet som gett detta? Troligen en blandning av detta, mognad och insikt om att i år 8 är det betyg. Nu ska vi snart göra en ny läsundersökning (Kalmarprovet, en läsundersökning som Sollentuna kommun genomför varje år) och där har jag resultat från förra året att jamföra med, det blir spännande att se. Det är viktigt att ha dessa elever i tydligt fokus och att hitta de tidigt, långt innan är 7! I år 9 kommer till en punkt där det blir uppenbart att det inte räcker ända fram. Det kan vara en kombination av svaga språkkunskaper och en sen insikt om den egna inlärningen. Pratar mycket med eleverna om att varje lektion räknas och läggs till i en kunskapsbank.

Nästa vecka ska jag delta i en studiedag för alla lärare i kommunen och där ska jag bjuda in till en nätverksträff för lärare i svenska år 5 - gymnasiet. KUL! Hoppas intresset finns. Den här dagen ska alla ha med sig ett lyckat lektionsupplägg och sedan värdera detta utifrån måluppfyllelse. Hoppas på intressanta diskussioner. Dessutom ska lärarna Stavros och Gunilla från Tv-serien Klass 9A föreläsa om ledarskap i klassrummet.

Dessutom ska jag presentera mitt projekt på ett möte i kommunalhuset på tisdag, lite nervöst. Jag är stolt över detta arbete och har lagt ner mycket tid och engagemang. Jag vill ha kvalitet i det jag gör och det engagemanget är viktigt för min personliga utveckling. Har fortfarande stort fokus vid att gå från tanke till handling.

Undersökning!!
Vad läser du just nu? Hur fick du tips om den boken? Svara gärna med en kommentar!

1 kommentar:

Felicia sa...

Nej Läsning är ALDRIG fel! :)
Själv läser jag väldigt mycket... hehe inget som du behvde veta då men ändå^^

www.FlisansBokBlogg.blogspot.com