lördag 21 februari 2009

Läsning och lugn

Lördag. Inget ger mig mer harmoni än när jag hinner läsa, nu har jag lite tid i kväll och det känns som en lyx!

Har läst ut Boktjuven. Boken är en speciell och unik skildring både av en flickas uppväxt i nazisternas Tyskland och en form av krigsskildring. Persongalleriet är tecknat med värme och alla männsikor kring Liesl får liv och innehåll. Döden är vår följeslagare genom boken och alla umbäranden berättas med en neutral betraktares ögon och det ger ett avstånd till att som läsare själv få fylla i med känsla. Boken är vacker i sig som ett smycke och språket är på en bra nivå för trots allt klassas denna som ungdomsbok. Alla bra ungdomsböcker som innehåller olika tolkningsnivåer kan läsas av vuxna också. Det är detta som bland annat är Astrid Lindgrens storhet.

Dagens inköp på Pocketshop. Bärnstenskikaren av Phillip Pullman är den avslutande delen på triologon om den mörka materien. Har inlett läsningen av Guldkompassen , som inleder triologin, och det är jätteroligt. Erkänner att detta nog är ett hjärteprojekt riktat till de duktigare läsarna. Intresset initialt verkar lovande och jag tror diskussionerna ska kunna göra så att alla är med. Denna avslutande del har jag inte läst, den ligger nu på en lååång och diger läslista.
Inköp 2: Marked av P.C and Christin Cast. Fick nys om denna på
www.bokhora.se och kunde inte låta bli detta denna vampyrvår. Marked är den första delen om The House of Night. En Internatskola för, just det, vampyrer! Hur coolt kan det bli. Jag ser fram emot att kunna tipsa tjejerna som älskar Twilight om detta.
Har läst boktexter skrivna av elever i år 7. Variationen är stor! Det glädjer mig att en hel del av titlarna kan jag känna igen och då får jag en bra uppfattning om läsnivån.
Några av titlarna:
Om jag kunde drömma och Ljudet av ditt hjärta av Stephanie Meyers
I taket lyser stjärnorna och Det fattas en tärning av Johanna Thydell
Robinson Kruse av Daniel Defoe
Greven av Montechristo
Harry Potter och Fenixorden
En av böckerna om Alex Rider av Anthony Horowitz
Hemma hos Martina av Martina Haag
Räcker det om jag älskar dig av Katarina von Bredow
Nu väntar inledningen av Ljudet av ditt hjärta samt tidningen Newsweek, ett antal olästa nummer.


2 kommentarer:

Bibliotekstanten sa...

Nej du, Bibliotekstjänst (som iordningställer o distribuerar böcker till biblioteken) har klassat "Boktjuven" som en vuxenbok. Vilket inte behöver hindra ungdomar från att läsa den - om de orkar med de ständiga perspektivförskjutningarna!

Fröken Linda sa...

OK, då vet jag. Låter rimligt. Är det värt att presentera den för eleverna i år 9, tycker du?