onsdag 11 februari 2009

Roligt med engagemang!

Onsdag. Den här veckan är helt klart en aning överfull med tankar, projekt och inbokade saker. Det är tur att allt är kul! Utmaningen ligger i att inte springa för fort utan ha fokus i nuet. Försökte boka in mig på en skrivarkurs på Kreta i sommar, men det var fullt redan, så nu står jag på kö.

Studiedagen var väldigt intressant. Jag försökte sprida inbjudan till nätverket för svenska och hoppas att mer än en nappar på det! Lyssnade på Gunilla Hammar, svenskläraren i TV-serien 9A. Väldigt spännnade och en sak lyser igenom. Engagemanget! Hon har levt ett rikt liv och provat mycket och jag gillar tänket. Fick en massa inspiration och ideér. Pratade tidsbegrepp och vikten av att all tid i skolan är viktig. Sedan tog jag den idén och min klass fick se statistik över antal lektioner, minuter och så satte vi det i jämförelse med all tid de hade mm. Jättekul, de lyssnade och jag hoppas att de tänkte till. Stavros från samma serie var också bra. Jag tyckte nog att Gunilla pratade lite mer till mig och om mitt ämne också. Så nu har jag en förebild till att tänka på när det är tufft. Kan de så kan jag! 16% av all tid på ett år är eleverna i skolan.

Projektpresentationen gick helt OK, kommer att överleva att USBminnet sket sig, jag tar igen det en annan gång. Jag måste finslipa mina kunskaper om Powerpoint, det är så coolt och bra. Nu föds ju glöden till att göra en ny ansökan innan den 3/3. Behöver bara kläcka en idé ganska nära utrsprunget, men med en tydlig och snäv målgrupp. Vilken natt som helst faller detta på plats.

Har hunnit med ett politikermöte och i morgon skall vi samlas i BRÅ (brottsförbyggande rådet) och vi ska ses på min skola. Det blir roligt!

Förutom detta har jag massor av prov, boktexter och annat som ska bedömas. Kommer att skriva lite om vad elever läser i år 7 när jag har jobbat med deras boktexter.

Vad är en bra förebild för dig? Skriv och berätta!

Inga kommentarer: