fredag 20 februari 2009

Utveckling är spännande

Fredag. Veckan har gått snabbt och varit intensiv. Den här bloggen blir en reflektion över mina tankar och olika fenomen jag iakttagit.

Förändring är ett ord som ör väldigt laddat, skolan behöver förändras i allmänhet och min skola håller på med detta i synnerhet. Har varit politiker en del den här veckan. Intressant och inspirerande känns satsningen på IT, mer sånt så att vi kan uppdatera pedagogiken i den riktning som behövs. Detta är ingen universallösning, men det underlättar mycket och ger möjligheter till bra presentationer och roliga saker i undervisningen. Elevernas utveckling i bloggform, proffsiga powerpoints - det är framtiden eller på andra skolor nutiden. Det enda jag värnar om är dialogen och att allt inte blir "forskning" vid datorn. Detta är kunskapsfattig undervisning. Eleverna kan inte värdera informationen och inte heller alltid sätta in den i ett sammanhang. Mer IT i kombination med pedagogik = magi

Hörde ett inslag på radio i morse där de berättade om att dagstidningarna förlorar läsare. Sedan konstarerades det i ett kort inlägg: citerar löst: "I dag vill människor inte att andra ska bestämma vad som är viktigt att läsa om och vad vi ska tycka utan i stället t.ex blogga om det (görs inte detta redan??? - mitt tillägg)". Men stopp! Vad är det egentligen som sägs? Är kompetenta journalister överflödiga? Ska fritidstyckare blogga om viktiga universella frågor UTAN att ha ens en chans till att ha en proffessionell bedömning att stå på och argumentera utifrån eller emot? Det är aldrig fel att många röster får förekomma, men kanske är det så att vi behöver en kunskapsbas att stå på. Om vi nu inte får den via en likvärdig utbildning hur ska vi då få den?

Deadline - har vi alla! Vad händer med ett samhälle där detta inte respekteras? Elever som inte lämnar in arbeten i tid - vad ska jag mäta kunskaperna utifrån? Ett tåg som har en tid att passa: ska Erik som inte orkat upp på morgonen bara ringa SJ och be de vänta? Världsartisten också? Vänta lite med konserten bara : Jag ska köpa en korv och gå på toa? Riksdagsval med 0% deltagande: Jag hade inte bestämt mig för vilka jag vill ska styra Sverige, behövs det några? Gravida kvinnor vägrar föda i nionde månaden för att de hittade en sistaminutenresa till Thaliand?

Detta bottnar i: får någon bestämma över mig? Får någon annan veta mer eller vara duktigare och höja sig över mängden? När ska vi göra upp med jantelagen?

http://gerdausskolblog.blogspot.com/2009/02/klart-idag-nya-mal-i-skolan.html

Nu verkar de nya kunskapskraven i skolan vara på väg med nya kursplaner. Personligen vill jag ha lite mer ordning i vad och hur vi ska lära eleverna. Vi pedagoger ska ha friheten, men med ett tydligt mål och vägen lite mer krattad än i de nuvarande kursplanerna. En nyhet blir nationella prov i år 3, 6 och 9. En annan sak är den nya lärarutbildningen. Sollentuna kommun och min nämnd är remissinstans och det verkar bli en mer åldersadekvat utbildning med en tydlig inriktning mot olika åldrar. Nyfiken? Rekomenderar www.skolverket.se

Vill avsluta med att hylla de som kan agera förebilder med sina erfarenheter, sin expertis och sitt engagemang.

Inga kommentarer: