söndag 1 februari 2009

Med ljusets hastighet

Söndag. Skön promenad - frisk luft! Det var ljust kl 15 när jag begav mig ut. Februari har inletts. Här en samling korta reflektioner.

Har fått min Adlibris och min CDON leverans! Såå mycket härligt. Jag har härliga böcker som väntar tex: Host av Stephanie Meyers och Think Big, Kick Ass in Business av Donald Trump. Jag kan lova att dessa kommer att rapporteras när jag hinner dit. I TV-serieväg väntar Buffy och The Wire - riktigt bra! Första avsnittet av The Wire måste sätta rekord i svordomar, det är sällan jag reagerar, men här gjorde jag det. Fast konstigt nog så fungerar det. Som jag alltid säger, alltid lär man sig något.

Läsningen har varit sparsam. Uppskattar just nu Audacity of hope av Barack Obama, otroligt intressant och välskrivet. Jag lärde mig att de svarta amerikanerna är mer etablerade i samhället än de spanktalande amerikanerna. Intressant och Obama skriver om hur dessa grupper har mycket gemensamt och allt att vinna på samarbete. Överlag skriver han mycket om just samarbete och kommuikation och om att lösa den lilla människans problem. Det tar lite tid att läsa, men är väl värt mödan.

Har läst ut Att tro på Mr Pip och jag är väldigt förtjust i den. Den växte mot slutet och jag gillade att författaren knöt i hop historien, även om det tenderade att vara lite övertydligt. Jag gillade stycket där Matilda sätter sig ner och skriver och vi får veta i vilken situtation texten eller berättelsen skrevs ner. Visste också att jag skulle uppskatta intertextualiteten, den kan jag nog gräva ännu djupare i och tolka historien utifrån hennes älskade Mr Dickens. Bokcirkeln träffas på torsdag!

Hade tillfälle att vara med i en annan bokcirkel och vi pratade lite om Boktjuven av Markus Zusak. Alla hade inte läst den så vi talade mer allmänt. Det är en fascinerande skildring av kärleken till litteratur och av andra världskriget. Jag vet att kriget kommer att ta större och större plats. Just nu är jag rörd av Liesls lycka över att få tillgång till borgmästarens bibliotek och att hon knappt kan förstå den rikedom alla dessa böcker innebär. Samtidigt har hennes styvfar köpt en begagnad utgåva av Mein Kamp till henne. En väldigt annorlunda och vacker bok.

I övrigt har jag skrivit omdömen till år 7 svenska inför utvecklingssamtal. Jag är ganska duktig på att skriva omdömen, men det är svårt att vara tydlig. Tydlig och samtidigt hitta saker eleven förstår och kan utveckla.

Eleverna har skrivit och läst dikter på engelska, ett område som lyckats väl. Vi varvar tex att öva frågeorden på engelska i workbook och sedan avslutar de det med att skriva en dikt uppbyggd av frågor - resultatet blir väldigt bra. Tror det kreativa kan hjälpa eleverna med det mer formella. Vi gjorde likadant med repetition av årstider och månader på engelska, då skrev vi årstidsdikter. Jag har också läst dikter ur min skatt: A poem för every day of the Year.

Kommer att få delta i fyra seminarier, två i vår och två i höst, om läs- och skrivutveckling anordnat av Nationellt Centrum för språkutveckling. Passar perfekt och ska bli roligt nu när jag drar i gång försöket med ett nätverk för lärare i svenska som arbetar i kommunen. Det blir verkligen intressant och relevant kompetensutveckling. Härligt - men så är jag lättinspirerad!

Nästa vecka skriver år 9 sina nationella prov i svenska, läsförståelse och uppsats.

Inga kommentarer: