fredag 24 april 2009

Att kanalisera energi

Fredag. Det har varit en vecka med mycket energi, både positiv och negativ.

Jag hade min andra nätverksträff i onsdags, 8 glada svensklärare som delgav varandra allt möjligt, jätteroligt. På utvärderingarna verkade det som alla var nöjda. Vi pratade om genrepedagogik och det var roligt för då fick jag ge och få nya tips på läromedel och annat. Det är det här som saknas på min skola, de pedagogiska forumen och om vi har det, saknas riktning. Den riktningen kan och ska väl i och för sig en pedagog ta ut själv, men ledningen på en skola sätter lite tonen. I vilket fall så är ett nåtverk värdefullt som komplement. Jag själv ska ta ut riktningen för min språkverkstad och det ska bli roligt och jag hoppas att ideérna tas emot väl.

I torsdags var jag på en konferensdag anordnad av Skolverket. Den handlade om Individuella utvecklingsplaner och diagnoser samt betyg och bedömning. Jätteintressant och väldigt tankeväckande. Ett koncept fastnade verkligen i mitt huvud: Lokal Pedagogisk Planering. Jag vet att vi gör en varje läsår men det kan spetsas till. Den ska utgå från strävansmålen i de nationella kursplanerna och fokusera på vad vi pedagogiskt gör för att arbeta mot dessa och de färdigheter eleverna behöver. En tydlig och bra bas för undervisningens innehåll. Det är att vara proffessionell. Mycket tankar blev det utifrån detta. Det är viktigt att komma i håg att mycket av detta görs redan. Det är terminologin och tydligheten det handlar om.

Hade en liten läsinspirationsinledning med min klass 8. Bar upp lite böcker från det stängda mediateket och hade det jag älskar mest: bokprat. Det togs emot väl och det får du läsa om här när jag bedömt deras boktexter.

Läser vidare i Breaking Dawn och följer nu utvecklingen av Bellas graviditet och varulvarnas splittring med spänning. Det är det jag ska jag göra nu: Läsa!

Inga kommentarer: