måndag 13 april 2009

Möjligheter

Möjligheter

Helst bio.
Helst en Cairnterrier.
Helst stigen utmed Edsviken.
Hellre deckare än nobelpristagare.
Hellre ser jag mig älska några få än att tycka om alla.
Helst har jag penna och papper i beredskap.
Helst blommigt.
Helst vill jag inte hävda att all ondska är medvetet kalkylerad.
Helst utvald.
Helst går jag lite tidigare.
Helst talar jag inte med läkaren alls.
Helst gamla omtyckta böcker.
Hellre det löjliga i att vara mig själv än det löjliga i att förställa mig.
Helst ser jag alla dagar som något värt att fira.
Helst bildar jag mig en egen uppfattning efter att ha lyssnat på andra.
Hellre en kalkylerad god handling än en slumpartad god handling.
Helst en värld där det råder fred.
Hellre tar jag sida med de svaga än understödjer de onda med min tystnad.
Helst vill jag tänka efter först.
Hellre ordning med utrymme för kaos än ett kaoshelvete utan ordning.
Hellre en härlig bok än tidningarnas rubriker.
Hellre en blomma utan vas än en vas utan blomma.
Helst en person med integriteten i behåll.
Helst ögon som glittrar.
Helst bokhyllor.
Hellre många av de saker jag nämnt här än många andra som inte är viktiga nog.
Hellre fredstid än krigstid.
Helst håller jag i en varm hand.
Helst vet jag hur länge och när.
Helst beaktar jag möjligheten att mitt liv har en mening.

Linda Johansson 2009-04-13

Inga kommentarer: