fredag 10 april 2009

Parasit - vilken hit!

Långfredag. sol, vet inte vad mer livet kan erbjuda. Jo - en bra bok!



"Låt mig påpeka en sak om råttor: de är i princip rena tunnelbanan för parasiter och fraktar de från ställe till ställe. I mitt yrke säger man att råttor är en vektor. Råttor rör sig över hela världen, och de fortplantar sig i en rasande takt. En åktur med råttexpressen är en viktig smittväg för många sjukdomar"(s.45)

Har precis sträckläst Parasit av Scott Westerfield. En kväll i New York, en massa drinkar, en vacker kvinna och Cal finner sig själv vara bärare av en parasit. Han smittar sin flickvän som blir galen och flyr New York. Parasiten gör att Cal nästan inte sover, behöver äta hela tiden och hans syn och hörsel förändras och ja, han blir snabb och jättestark. Han kan dessutom inte ha sex då han inte vill smitta någon med parasiten. Han arbetar på en hemlig byrå som söker upp och försöker kontrollera paparsiten. Han spårar upp kvinnan som smittade honom och upptäcker att det är en hel del han inte vet. Ännu.

L L L L L Den här boken är störtskön. Annorlunda, humoristisk och fylld av osmakliga detaljer om olika former av parasiter.



Läste ut Bläckhjärta av Cornelia Funke . Historien om Meggie och hennes pappa och deras kärlek till ord och böcker är fantastisk. Boken växte medan jag läste den och stämningen och känslan i den är magisk och sagolik, i dess bästa bemärkelse. Personerna är framskrivna på ett trovärdigt sätt och även om de skall passa in in sagans form tycker jag att de har ett djup som får dig att känna med dem. Det är ordets makt den handlar om och att tron på dess makt kan förändra världen. Den handlar också om den maktlöshet som det innebär att inte kunna läsa. Varje kapitel inleds med citat ur olika fantasy- och barnböcker, som Bilbo, Häxan och lejonet och Mio min Mio med flera och alla citat anknyter något till handlingen.

L L L L L Läs den! det här är en riktigt bra saga, för både barn och vuxna.

I dagarna ligger det nära till hands att fundera om berättelsen om Jesus och efter att ha läst Den siste tempelriddaren av Raymond Khoury kan jag tycka att det är svårare än någonsin att veta. Jag vet att jag tror på symbolen och att jag tror på budskapet. Huruvida jag tror på alla berättelsen i Bibeln vet jag inte. Jag ber alla bara att läsa Jesus bergspredikan i Matteus evangeliet kap. 5-7. Om ni inte tror på det, så kommer ni bli fångade av orden och budskapet. Svårare än så kanske det inte behöver vara. Kärlek.

Inga kommentarer: