söndag 19 april 2009

Planera mera!

Söndag. Jag har suttit och planerat inför de sista veckorna med niorna i engelska. Det är nog sant som vi lärare ofta säger: Efter påsk finns det ingen tid. Jo, tid finns, men i detta fall går den till annat. Jag själv är på kurser och har då vikarie en del. De här månaderna är väldiogt intensiva även i skolans värld och då gäller det att vara planerad, men flexibel, den kombinationen fungerar bäst för mig. Utan att ha en plan A kan du inte improvisera fram plan B.

På onsdag är det dags för min andra nätverksträff och denna gång verkar vi bli en sju stycken i alla fall, sakta men säkert så blir vi nog fler. Kommer att berätta mer om det här på bloggen. På torsdag anordnar Skolverket en kurs om betyg, diagnoser och bedömning som jag ska gå på. Ser fram emot en bra och intressant dag.

Läste ett kapitel i Donald Trumps bok Think big and kick ass in Business. En sak är säker. Du vill inte försöka dig på att köra över honom, nej, då är det kört. Håller med lite, lojalitet och ärlighet är viktigt. Han skriver så underbart. "One thing about life: when someone helps you, it´s always nice to say thanks." Enkelt eller hur? Dessutom; är du framgångsrik vill ofta en del utnyttja det och åka snålskjuts. Det är bara att räkna med, men du behöver ju inte acceptera det. Varje gång jag läser i den här boken får jag nya insikter. Livet är verkligen vad du gör det till.

Hoppas nu att mitt räkneverk ska fungera, har lekt lite med en ny funktion på bloggen. Nu ska jag njuta söndagseftermiddag i familjens sällskap.

Inga kommentarer: