söndag 12 april 2009

Lär mig något nytt varje dag.

Att lära mig nya saker är en stor inspiration för mig. Jag har också lärt mig att jag kan identifiera personer som jag kan hämta inspiration från. Det kan vara vem som helst, de jag ska ta upp nu är megakändisar, men det är inte det som är det viktiga. Förresten kan det ena ha med det andra att göra?

Det första exemplet kommer från boken Think big and kick ass in business av Donald Trump. Det handlar om en golfspelare Gary Player. Han var kort och liten för en golfspelare och när han vann stora tävlingar var det alltid tur det handlade om, journalisterna kommenterade "How lucky you were..." Gary Player svarade: "The harder I work, the luckier I get".

Mitt andra exempel kommer från en intervju som TV-programmet CBS 60 minutes gjorde förra året. De intervjuade Jon Bon Jovi om hans framgångar och det välgörenhetsarbete han bedriver i New York och New Jersey. Han får frågan "Has this been a good year?" Han funderar lite och svarar med ett leende något i stil med "Well, you know... I haven´t had a bad year since the doctor delivered me on my ass"

Läser nu vidare om vampyren Edward och hans Bella i Breaking Dawn av Stephenie Meyer . Jag sugs (träffande ordval...) såklart in i deras historia direkt, det vet jag innan jag börjar läsa. Det ska bli spännande att se vad hon gör av historien och om Bella verkligen tar steget och blir vampyr tillsammans med sin Edward - om vi nu får veta det. Jag tycker tranportsträckorna och det överpedagogiska tillbakablickarna stör något, men det får jag leva med.

Har läst elevernas diktportfolios. De har samlat ett antal ganska strukturerade diktuppgifter i en portfolio som jag har ynnesten att läsa pch ångesten att betygssätta. Kan någon vara DÅLIG på poesi tänker jag? Jaja, det finns kriterier och jag vet hur jag ska bedöma, men det största i detta är läsningen.

En av uppgifterna har jag planer på att publicera en egen variant av här på bloggen. Det är en uppgift jag gjorde på en skrivarkurs på Visingsö en sommar. Du tar dikten Möjligheter av Wislawa Szymborska, dikten är annorlunda och radar upp en massa påstående som inleds med hellre/helst. Den kan fungera som en personbeskrivning. Uppgiften: Följ dikten rad för rad, analysera innehållet, skriv sedan en egen som fungerar som en presentation av dig själv. Följ mönstret men ändra innehållet. Det är BUSKUL.

Vill ni börja direkt? Här är originaldikten!

Möjligheter

Helst bio.
Helst katter.
Helst ekarna vid Warta.
Hellre Dickens än Dostojevskij
Hellre ser jag mig själv tycka om folk
än älska mänskligheten.
Helst har jag nål och tråd i beredskap.
Helst grönt.
Helst vill jag inte hävda
att förnuftet bär skulden till allt.
Helst undantagen.
Helst går jag lite tidigare.
Helst talar jag med läkarna om något annat.
Helst gamla randiga illustrationer.
Hellre det löjliga i att skriva dikter
än det löjliga i att inte skriva några.
Helst ojämna årsdagar i kärleken,
som kan firas varje dag.
Helst moralister
som inte lovar mig något.
Hellre en förslagen godhet än en alltför lättrogen.
Helst en jord i civila kläder.
Hellre underkuvade länder än underkuvande länder.
Helst har jag mina reservationer.
Hellre ett kaoshelvete än ett ordningshelvete.
Hellre bröderna Grimms sagor än tidningarnas förstasidor.
Hellre blad utan blommor än blommor utan blad.
Helst hundar med svansen i behåll.
Helst ljusa ögon eftersom jag har mörka.
Helst byrålådor.
Hellre många saker som jag inte har nämnt här
än många saker som jag inte heller har nämnt här.
Hellre lösa nollor
än ställda på rad till ett tal.
Hellre en insektstid än en stjärnetid.
Helst tar jag i trä.
Helst frågar jag inte hur länge till och när.
Helst beaktar jag faktiskt möjligheten
att tillvaron har sitt berättigande.

Av Wislawa Szymborska
Ur "Utopia"
Översättning av Anders Bodegård

Inga kommentarer: