söndag 26 april 2009

Sol ute, sol inne....

Sol ute, sol inne , sol i hjärta, sol i sinne! Den klassikern passar perfekt in på denna helg.

Läst lite i Breaking Dawn och jag känner att transporsträckan stör mig lite. Jag tror att en anledning kan vara att jag inte har en chans att läsa så länge i taget. Tegelstenar är tidskrävande även om själva innehållet inte är så krävande. Ge upp? Nej, nej boken är ju bra! Jag måste få veta hur det går helt enkelt.

Gjorde något i går jag inte har gjort på länge. jag lade undan en deckare jag haft i handväskan ett tag, för jag hade ingen inspiration att läsa vidare. Det är inte ofta jag inte läser ut en bok. En kompis ställde faktiskt den frågan och jag har nog oftast resonerat så - jag läser ut det jag börjat på i regel. Intressant.

I stället lade jag ner Flickan under gatan av Roslund & Hellström. Den inleds med att 43 barn hittas på Kungsholmen, alldeles runt hörnet från polishuset och ingen saknar dem och ingen vet hur de hamnat här. Det visar sig vara gatubarn från Bukarest. Samtidgt dyker ett kvinnolik upp i kulverten under S:t Eriks sjukhus och spåren leder in i avloppstunnlarna under staden. Gillar stämingen och jag gillade också Box 21 av samma författarpar. Nu är återigen väntan på bussen räddad, ingen panik behöver utbryta.

Har läst lite uppsatser - engelska nationella proven - och det är roligt. Jag har tittat i exemplen från skolverket och känner att jag i allmänhet ställer lite högre krav avseende skrivandet än vad jag får uppfattningen att de gör. Det blir en balansgång, men det brukar lösa sig.

På tisdag träffas vi i bokcirkeln och ska prata om Den siste tempelriddaren av Raymond Khoury. Det är något jag ser fram emot.

Ska engagera mig lite i sidor där jag kan få och ge boktips och har registrerat mig på www.boktips.nu i dag.

Någon som har ett bra boktips vidare till oss i bokcirkeln??

Läser du alltid ut böcker du börjat på?

Inga kommentarer: