fredag 3 april 2009

Medmänsklighet



Fredag. I dag har jag mött medmänsklighetens ansikte - Emmerich Roth. Han var på skolan nyligen, men nu hann jag se hela filmen och lyssna bättre på det han berättade. Vi samlade år 8 och 9 i matsalen och började med att se en fantastisk och grym film som handlar om Emmerich liv och det han upplevde under Nazismen. Fokus ligger emellertid på hur han har förvaltat dessa upplevelser. Han har i 30 år arbetat med utslagna ungdomar som bla hamnat i rasistiska gäng och hjälpt dem. Han har bildat föreningen EXIT på Fryshuset för att bara nämna några saker. Han berättade lite om dem han kallar "Hatare". Oavsett hur de väljer att ta ut sitt hat så har de en sak gemensamt: De har inte mött trygghet, kärlek och har alltid saknat en fadersgestalt. Han återkom också till att varje gång du hjälper en medmänniska hjälper du dig själv.

Jag talade med eleverna efteråt och de var tagna. En flicka hade gått fram och tackat för att hon hade fått träffa honom och skakat hand med honom. Hon sade att "nu har jag fått en ny idol". Han berörde oss verkligen.

I onsdags var jag och en kollega på en sk lärarkväll anordnad av Gleerups förlag, på Piperska muren på Kungsholmen. Vi lyssnade på författarinnan Sara Kadefors som berättade om sitt författarskap. Det var roligt att lyssna på coh hon sade att skrivande är inte något annat än hårt arbete och vänta inte på inspiration utan skriv. Jag gillar hennes bok Sandor slash Ida. Det som är spännande är att hon har skrivit så varierat, till ungdomar, barn och vuxna samt manus osv.

Efter detta presenterades läromedel. Ett i svenska som heter Genrekoden. Det är uppbyggt utifrån genreundervisning och verkade mycket bra och det kändes härligt att tänka att jag till en stor del redan arbetar så. Roligt och inspirerande. Sedan ett läromedel som delvis är webbaserat, det är mycket webb i läromedlen nu. Jag tror stenhårt på det och jag har som mål att oavsett vilka medel vi har försöka genomföra detta särskilt i engelska, där det kan berika på ett bra sätt. Mer datorer till skolan - gärna en var till oss pedagoger först! Sedan tar det tid att som pedagog göra omsvängningen till att metodiskt använda det som hjälpmedmel, men det ser jag som en rolig pedagogisk utmaning.

Jag använder ett pedagogiskt verktyg som jag kallar loggbok. Idén är att eleverna utvärderar, kommer med åsikter och kan ge nedslag i vad de tycker om min undervisning. Det är min favoritläsning. Det stämmer också av stämningen bland eleverna och det är träffande i en period av fullkomligt vikariekaos att en elev skriver "Du gör en bra insats som engelskalärare och du är nästan alltid i skolan". Stabilitet betyder oerhört mycket för eleverna, som någonstans faktiskt är barn fortfarande.

Det ser ut om att jag åker till Kreta på en Skrivarverkstad i sommar - ljuvligt!

Inga kommentarer: